A webáruház készítésen már túl vagy jöhet a termékleírás otimalizálás!
Ugye webáruház tulajdonosként Ti is, mint minden vállalkozó, magasabb bevételre és haszonra vágytok. Azonban az offline bolttól eltérően, itt nem tudjátok személyesen rábeszélni a vásárlásra az áruházba érkezőket. Nincs lehetőségetek arra, hogy a leendő vásárlónak a kezébe adjátok az árucikket, hogy még szorosabb kötődés, elköteleződés alakulhasson ki benne.
Semmi gond, ezért kell reklámjaitokban és a termékleírásokban olyan plasztikusan és vágykeltően fogalmaznotok, hogy a vásárlóban a személyes érzékelés gondolata se merüljön fel.
Hogyan tudjátok ezt elérni?
Ne csak leírjuk a száraz tényeket az árucikkről, hanem keltsünk vágyat a vásárlóban, hogy igenis érezze, neki ez KELL. Egy impozáns termékleírás hatására a vásárlók úgy érzik nem tudnak ellenállni ennek a csábításnak és szükségük van még ma a kínált termékre. Tudom most azt gondoljátok, hogy könnyű ezt így leírni, de vajon a 100 másik helyen is árusított porszívót, fűnyírót vagy gyerekpelenkát hogyan lehet csábító szöveggel köríteni.
Most néhány tanáccsal segítek nektek abban, hogyan írjatok hatásos, vásárlásra ösztönző termékleírást:
1. Határozzuk meg a webáruház vásárlói célcsoportját
Elsősorban gondoljuk át ki a megcélzott vevőréteg. Kinek szeretnénk eladni a terméket. Például egy három gyermekes anyuka más típusú termékleírással fogható meg, mint egy 18 éves diáklány. Mások az értékrendek, a fontossági sorrend az életükben. Más dolgok hatnak rájuk, így az ő szemszögükből nézve kell megfogalmaznunk a termékleírást.
Például férfiként nehéz az irodában ülve beleélni magunkat egy kisgyermekes anyuka hétköznapjaiba, vagy fiatal lányként megérteni mi olyan vonzó a pasiknak a horgászásban. Derítsünk fényt arra, hogy mi a célcsoportunk számára a legfontosabb, miért lehet szüksége a termékre, akkor hatásosabb szövegekkel tudunk majd termékleírásokat létrehozni.
Ne csak egy statisztikai adatot lássunk a célcsoportunkban, próbáljuk beleélni magunkat az ő helyükbe.Vajon minek örülnek, mire kapják fel a fejüket,mikor mondják, hogy igen ez nekem való. Gondoljuk át mi tántoríthatja őket el a vásárlástól.
Próbáljuk kideríteni, hogy milyen weboldalakat látogatnak célcsoportunk leendő vásárlói, így az ezeken az oldalakon használt hangnemet, stílust alapul vehetjük leírásainkban.
2. Átfogó lista készítése a termék előnyeiről és hátrányairól
Sokszor esnek - főleg a terméket gyártók - abba a hibába, hogy fejlesztői szemszögből nézve közelítik meg az eladást, így az eladandó árucikk technikai paramétereinek leírásával próbálják elkápráztatni a vevőjelölteket. Végeláthatatlan sorokban áradnak felénk a néha, egy földi halandó számára érthetetlen számadatok, pedig a vevő csak azt szeretné megtudni, hogy az ő igényeit kielégíti-e a termék vagy sem.
Vajon melyik fűnyírót fogják többen megvásárolni? Azt amelyikben leírják, több oldalon keresztül milyen széles nyomtávon, hány kw/órával, mennyi áramfelhasználással és satöbbi…. technikai adatokat sorolunk fel, vagy azt amelyik az adott problémára - legyen szépen gondozott pázsitom - nyújt nekem megoldást. Persze szükséges bizonyos adatok leírása, hiszen a termékek összehasonlításánál ez fontos szempont lehet, valamint a reklamációk elkerülése érdekében szintén, azonban nem csak ezt kell leírnunk, hanem az érzést is, ami megfogja a vevő érzékszerveit.
A termékleírásban szerepelhet a termékelőny úgy is, hogy azt bárki értelmezheti. Például egy e-book olvasó esetében írjuk le azt, hogy “az olvasó tükröződésmentes, így az Ön szeme nem fárad el.” Ugye Ti is inkább ezt a terméket választanátok, mint azt ahol annyit írnak, hogy fényereje xx kandela.
3. Személyes hangvétel
Ti milyen webáruház szeretnétek lenni? Ahol száraz leírások alapján választ a vásárló, vagy olyan cég, ahol a vevők örömmel térnek vissza, hiszen a vásárlás mellett még jól is érzik magukat, esetleg humoros leírásainkkal meg is nevettetjük őket.
Hagyjuk, hogy a vevő érezze az emberközeliséget, sugározzák írásaink, a vevőszolgálati kommunikációnk, hogy igenis élő emberek vagytok a cégnél, nemcsak egy gépezet, aki személytelenül robotol és nem érti meg a vásárló problémáját.
Határozzátok meg még a leírások elkészítése előtt, hogy a cég hangneme milyen lesz. Kissé pimasz, de sosem szemtelen, vagy “Mi humorosan fogjuk elmondani a vásárlónak mit kap a pénzéért és egyáltalán nem használunk olyan kifejezéseket, melyeket csak hat diplomás kutatók értenek meg, nem hasonlítunk egy piacvezető konkurensünkre sem.”
4. Adjuk könnyen olvasható formátumban az információkat
Mivel az emberek nagy többsége sajnos nem szeret olvasni, így a weboldalakat sem szokták végigolvasni, maximum a 16%-át nézik át. Szemükkel a kiemelt tartalmakat keresik, mivel úgy gondolják a legfontosabb információkat itt találhatják meg.
Célszerű tehát a leírás fontosabb részeit vastagítással vagy színeltéréssel kiemelni, illetve pontokba rendezni a tulajdonságokat, melyek a termékeladás szempontjából kiemelkedőek.
Fontos, hogy a betűméret se legyen túlzottan apró, hiszen már 40 év felett is kell szemüveget hordani.
Használjuk sok jó minőségű fotót, esetleg videót. Ezzel még jobban felkelthetjük a vágyat a termék iránt.
5. Írjunk vázlatot
Mielőtt a végleges termékleírást kitennénk a webáruházba, először írjunk egy vázlatot, ahol összerakjuk a tulajdonságokat, termék jellemzőket, méghozzá fontossági sorrendben. A legfontosabbakat pontokba szedve emeljük ki, hogy a vásárló könnyen észrevegye a számára is hasznos információkat. Soroljuk fel az összes termékelőnyt és válaszoljuk meg a fel sem tett kérdéseket, a termékkifogásokat.
Ne akkor kezdjük megfogalmazni a leírást, mikor a hátunk közepére kívánjuk a napot, próbáljunk olyan pillanatokat kifogni, mikor a kreativitásunk az egekbe szárnyal. (Én hajnal 3 és 5 óra között vagyok ebben az állapotban, épp mint most)
6. Fussuk át újra
Miután a vázlatunk elkészült kezdődhet a végső simítás, újra átolvasás, egyszerűsítés.
- nézzük át nem hiányzik - e semmi a kifogások kezelésénél illetve az előnyök kiemeléséből
- figyeljünk arra, hogy ne legyen sok szóismétlés
- az olvashatóság javítása érdekében a nehéz szavakat, idegen kifejezéseket próbáljuk meg egyszerűbbekkel helyettesíteni
- ne aggódjunk azon, hogy egy-egy mondatot “de”, “mert” szóval kezdünk, még az Apple szövegírói is sokszor kezdik a mondatokat kötőszóval
- a hitelesség érdekében ne használjunk olyan állításokat, mint például “kiváló ügyfélszolgálat”, helyette inkább írjuk azt “24 órán belül visszajelzünk megkeresésére, megoldjuk problémáját”