Blog az üzleti életben, azaz hogyan lehet hatékony egy internetes napló vállalati célokra?

Az internetes naplóírás már régóta lázba hozza a hazai „webtársadalmat”, hiszen segítségével mindenki kinyilváníthatja véleményét az őt érdeklő dolgokkal kapcsolatban. Az üzleti életben jóval kisebb az aktivitás, ha blogolásról van szó, pedig a blog egy olyan eszköz, amit Ön is sikeresen alkalmazhat, ráadásul ez is egy olyan lehetőség, ami rugalmasan alakítható cége terveihez.

Legyen szó saját üzemeltetésű blogról vagy külső blog szponzorálásáról, a web 2.0 egyik legnagyobb vívmánya mindenképpen megérdemli, hogy elgondolkozzon a használatáról. És most jöjjön a „hogyan”…

Miért érdemes vállalati blogot üzemeltetni?

A blogolás alapjaiban egy könnyedebb műfaj, éppen ezért kiváló lehetőséget ad arra, hogy cége egy teljesen más hangon szóljon az érdeklődőkhöz, mint ahogy egy vállalati weboldalon, vagy egy szóróanyagban tenné. Itt az idő, hogy bemutassa vállalata emberi arcát. Egy blog segíthet abban, hogy az érdeklődők a vállalatában ne csak egy haszonelvű üzleti gépezetet lássanak, ráadásul segítségével felkínálhat az ügyfeleinek egy olyan kommunikációs csatornát, ahol leírhatják problémáikat, esetleges kritikáikat.

Ezzel közvetlen csatornát nyithat a fogyasztói felé. Az, hogy a blogot ki szerkeszti a cégen belül, az nem kulcsfontosságú, lehet egy felelőse vagy akár több kolléga is, a lényeg, hogy olyan ember legyen, aki valóban ismeri a célközönséget, annak szokásait és igényeit, hiszen ez az egyetlen módja annak, hogy kihasználhassa a blogban rejlő lehetőségeket. Ha maximális hatékonyság a cél, akkor kifizetődő, ha az egyik vezető szerkeszti a blogbejegyzéseket, illetve az esetleges olvasói reakciókat, hiszen vezetői szinten a szükséges információk is megvannak ahhoz, hogy cége az igényeknek megfelelően tájékoztasson.

Őszinteség és problémakezelés

Fontos, hogy egy blog legyen őszinte, hiszen az érdeklődők azért fogják olvasni, mert olyan információkat tudhatnak meg a vállalatáról és annak tevékenységeiről, amiket máshonnan nem. Hivatalos információközlésre ott a weboldal, ha sikeresen szeretne blogot üzemeltetni, akkor az őszinteség az egyik legfontosabb dolog.

Példának okáért ha nagy számban merül fel egy probléma egy szolgáltatásával vagy egy termékével kapcsolatban, a blog az egyik legalkalmasabb hely arra, hogy az ügyfeleinek magyarázatot adjon a történtekre. Egy ilyen helyzetben nem érdemes magyarázkodnia vagy hárítania a felelősséget, hiszen a felhasználók pontosan tudni fogják, hogy valami nincs rendjén, és az így elindult találgatásokból akár krízis is lehet, amit már jóval nehezebb orvosolni.

Egy hasonló helyzetet akár előnyre is lehet fordítani, ha vállalatvezetőként egy bejegyzésben őszintén beismeri a hibát, kárpótolja a károsultakat, és azonnali lépéseket foganatosít a hiba kijavításáért. Egy ilyen vállalati reakció tudatosítja az ügyfelekben, hogy a cég nem tévedhetetlen, ott is emberek dolgoznak, de egy olyan szervezet, amelyik valóban odafigyel az ügyfeleire és kész figyelembe venni a felmerülő igényeket.

Ez persze sorozatos hibák esetén nem megoldás, ilyen esetben egy jól használt blog sem segít, de általános esetben lojalitásépítő ereje van, ami elengedhetetlen, ha cége hosszútávon szeretne sikeres lenni az üzleti életben.

Látványelemek és design

A beazonosítás szempontjából célszerű, ha a vállalati blogja a színek használatában hasonlít a cég arculatához, ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ne a vállalati weboldal „klónja” legyen könnyedebb stílusban. Már a megjelenésének is sugallnia kell az érdeklődők számára, hogy bár ez a webes felület egy bizonyos céghez tartozik, de valami merőben más dologról van szó, mint a weboldalon.

A vállalati blog, mit sajtószoba

Azt biztosan Ön is tudja, hogy a fogyasztókkal nem elég csak közvetlenül kommunikálni, a szaksajtó képviselői is sokat segíthetnek a tájékoztatással kapcsolatban. Egy vállalati blog alkalmas eszköz arra, hogy a sajtó munkatársai egy helyen találhassanak meg minden olyan információt a vállalatáról, amire szükségük van ahhoz, hogy tájékoztassák a célközönségüket. Egy sajtószobaként használt blogon közzéteheti sajtóközleményeit, vállalati információt, éves beszámolóit, munkatársai fényképeit valamint elérhetőségeit, továbbá a vállalat díjait, megszerzett elismeréseit.

Bloghasználat a vállalaton belüli információcserére.

Mivel egy blog üzemeltetése nem jár költségekkel, ugyanakkor egy cégen belül mindenki hozzáférhet, ezért egy belső kommunikációs csatornaként is megállja a helyét. Használható egy egyszerű belső „hírlevélként” is, hiszen nem csak egyirányú kommunikáció, hanem egy interaktív csatorna, ami megadja a kollégáknak azt a lehetőséget, hogy reagáljanak a vezetőség észrevételeire, vagy akár egy rögtönzött „ötletbörzét” tartsanak egy-egy munkával kapcsolatban.

Ingyenes hazai lehetőségek

Már itthon is sok ingyenes lehetőségből választhat, ha blogot szeretne indítani. Példának okáért megemlíthető a blog.hu, a freeblog.hu, vagy a blogter.hu. Mindhárom rendszer hasonló felépítésű, ráadásul mindegyik több alapsémát is felkínál. A blogok belső rendszerét talán legszemléletesebben egy kibővített szövegszerkesztőhöz lehetne hasonlítani, használatuk egyszerű és a kb. 5 perces regisztráció és fél óra ismerkedés után már közzé is tehető az első poszt.

Blog és optimalizálás

Egy blog esetében is érdemes odafigyelni a keresőoptimalizálásra. Bár nincs annyi lehetőség, mint egy webszájt esetében, a kulcsszavak helyes használatára mindenképpen figyeljen! Ehhez amúgy a rendszerek segítséget is nyújtanak, Ön, vagy egy másik „blogger” kulcsszavakat tehet azokra a helyekre, amit a keresőpókok figyelembe vesznek egy-egy keresésnél. Fontos érv még az internetes napló használata mellett, hogy ezek a blogrendszerek alapjaikban keresőbarát felépítést kaptak, így az ott leírt információkat gyorsan és hatékonyan el lehet juttatni cége célközönségéhez.

 

Hasznos volt számodra ez a cikk?
Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 1

Átlagos értékelés: 5.0