Ma már tény, hogy a felhasználók nagy része keresőkön keresztül informálódik, vagy érdeklődik a világhálón. Sajnos nem annyira köztudott, de evidens tény az is, hogy a legtöbb esetben nem cégnévre, hanem termékre vagy szolgáltatásra keresnek rá az emberek. Szintén tudott dolog, hogy a keresők találati oldalai közül kevesen nézik meg a 3. oldalnál hátrébb lévő találatokat.
Ha valaki ezeket elfogadja, könnyen rájöhet, hogy a vállalkozásához hasonló tevékenységgel sokkal többen foglalkoznak annál, minthogy a véletlenre lehetne bízni cégük megtalálhatóságát. Egy keresőbarát weboldal felbecsülhetetlen érték, hiszen segítségével egy cég azokat a felhasználókat érheti el, akik érdeklődnek a tevékenysége iránt, ráadásul akkor, amikor fogékonyak az információkra. De mégis mire kell odafigyelni ahhoz, hogy egy oldal keresőbarát legyen?
Az átláthatóság kedvéért érdemes kettébontani a keresőkkel kapcsolatos marketing tevékenységet. Az egyik rész a SEO (Search Engine Optimalization) azaz Keresőoptimalizálás, aminek a segítségével egy keresőkre optimalizált weboldal alakítható ki. A másik a SEM (Search Engine Marketing), ami minden olyan reklámtevékenységet magában foglal, ami a keresőkkel kapcsolatos (például a PPC hirdetések). Ebből a cikkből kiderül, hogy a gyakorlatban mit kell tenni ahhoz, hogy a keresők jobb találati pozícióval díjazzák az elvégzett munkát.
A keresőoptimalizálást 3 főbb elemre érdemes szétbontani. Mivel mindhárom egyaránt fontos, ezért célszerű szépen lassan ezek alapján kijavítani az esetleges hibákat.
1. Az internetes láthatóság alapja - a megfelelő technológia
Az egyik alapvető fontosságú dolog, a helyes technológia használata. Ha körbenéz a világhálón, azt fogja látni, hogy a weboldalak jelentős része komoly látványelemekkel van tarkítva, minden animált, a menü beúszik balról, és az egész vállalat boldog, hogy milyen profi lett a vállalati weboldal. Ezeknek a látványos technikáknak viszont van egy nagy hátrányuk. Az úgynevezett Flash technológiával készült oldalakat a keresők nem támogatják, így a keresés alatt a keresőpókok nem akadnak rájuk.
A keresőpókok szöveget, illetve linket keresnek, ezek az oldalak pedig képekből épülnek fel, így egy keresőpók számára az ilyen oldal egy olyan ház lesz, aminek nincs ajtaja. Így nem is várható el, hogy a keresők jó találati helyekkel díjazzanak egy olyan oldalt, aminek a tartalmát sem ismerik.
Hasonló a helyzet a Frame, azaz keretes weboldalakkal is, ugyanis a keretben lévő tartalmat a keresőpókok ebben az esetben sem fogják megvizsgálni, tehát rákeresés esetén szintén nem lesz ott a honlapja a hatékony találati oldalakon. Persze léteznek olyan fogások, amikkel kijátszható a rendszer, de ezek csak rövidtávon jelentenek megoldást, ha a keresők észreveszik, hogy „illegális” módszerekkel próbálkozik, akkor komoly büntetés várható. Éppen ezért egy webszájt fejlesztésénél sokkal hatékonyabb és kifizetődőbb, ha megmarad a jól bevált HTML és CSS alapokon.
Másik fontos érv, hogy a technológia nem feltétlenül függvénye annak, hogy a végeredmény szép és igényes legyen, tehát a látványelemektől sem kell megválni, csak okosan kell használni őket. Egy HTML oldalba is be lehet ágyazni Flash elemeket, így a hatékonyság és a látvány is megmarad.
2. Kulcsszavak helyes használata - a hatékonyság kulcsa
A másik olyan szabály, amire muszáj odafigyelni akkor, ha cégének hatékony webes felületet szeretne, az a megfelelő kulcsszavak használata a megfelelő helyeken.
A kulcsszavak megválasztása egy kis kutatást, tesztelést igényel, sok vállalat elköveti azt a hibát, hogy nem azokat a kulcsszavakat használja, amiket a felhasználók, hanem azokat, amiket cégen belül kitalálnak. Talán ez az a dolog, amihez érdemes szakember segítségét kérni, hiszen ha a kulcsszavakat rosszul állapítja meg, akkor a további munkák is elvesztik a hatékonyságukat.
Ha 8-10 ilyen szó a rendelkezésre áll, érdemes még szinonimákat is letesztelni, mivel az általános kulcsszavakra egyes esetekben hatalmas verseny lehet, a jó találati helyek száma meg erősen korlátozott. Egy ilyen vizsgálat alatt kiderülhet, hogy bár ezekre kevesebb felhasználó keres rá, viszont a gyenge konkurenciaharc miatt hosszútávon eredményesebbek lesznek.
Szintén fontos a kulcsszavakkal kapcsolatban, a helyes használat. Érdemes olyan helyeken használni ezeket, amiket a keresőpókok megvizsgálnak. Ezek között található pár olyan is, ami a felhasználók nem is látnak, de az oldal forráskódjában hatékonyak lehetnek. A hatékonyság érdekében kifizetődő kulcsszavakat használni a címsorban, a szöveg címében (főleg h2), továbbá magában a szövegben, a META tagokban, valamint a kép- és linkaláírásokban.
Ezek a helyek, Önnek talán nem mondanak sokat, viszont a leírtak alapján, webfejlesztője hatékonyan meg tudja oldani ezt a problémát.
A webfejlesztő cégek védelmében meg kell jegyeznem, hogy amennyiben egy oldalnál rosszul használják a kulcsszavakat, akkor az nem feltétlenül fejlesztési hiba, annyi az egész, hogy egy online marketinggel foglalkozó szakembernek teljesen más a fontos, mint egy webfejlesztőnek. Ezért fontos, hogy az ilyen feladatokra cége olyan partnert válasszon, ahol mindkét szemlélettel tisztában vannak, vagy a munkálatokban mindkét fél részt vegyen.
3. Linkkapcsolatok építése – halászat a potenciális ügyfelekre
A keresőoptimalizálás harmadik fontos pontja, a linkkapcsolatok építése. A keresők működésével kapcsolatban jó ha tudja, hogy egy keresésnél az is befolyásolja a találati helyezést, hogy egy weboldalt mennyire tart „hasznosnak” egy kereső, azaz hány helyről hivatkoznak rá az interneten. Ha egy oldal sok helyről elérhető, akkor előkelőbb helyen lesz a találati oldalakon, mint azok a társai, akikre senki sem hivatkozik.
A linkkapcsolatoknak két csoportját lehet megkülönböztetni:
Az egyirányú linkelés az, amit gyorsan ki lehet építeni, és ami már rövidtávon is látogatókat valamint jobb helyezéseket hozhat. A kapcsolatok kiépítéséhez, weboldalát be kell regisztrálni a fontosabb katalógusok témába vágó aloldalaiba, például a lap.hu, vagy a linkcenter.hu megfelelő szekcióiba. A relevancia kulcsfontosságú, mivel ha az érdeklődők keresnek valamit az adott katalógusokban, és egy olyan oldalra érkeznek, ahol a témával ellentétes tartalmat találnak, akkor az negatív reklám lehet cégének, ami az internet korában különösen romboló hatású.
Míg az egyirányú linkelés már rövidtávon is érezteti hatását, addig a kétirányú linkcserék hosszútávon hoznak hasznot, ezért érdemesek arra, hogy erre is figyeljen. A megfelelő partnerségek a linkek keresőkre gyakorolt hatása mellett ügyfeleket is hozhatnak, hiszen olyan vállaltokkal épültek ki, akik hasonló területtel foglalkoznak, minőségi szolgáltatást nyúltanak és az érdeklődők által kedveltek. Emiatt ezek a partnerségek minőségi látogatókat hoznak az oldalra, ezáltal segítve a már létező ügyfélkör bővülését.