Linkkapcsolatépítés - látogatottság költségek nélkül

A linkkapcsolatok építése az internetes hatékonyságnövelés azon területe, amelyre a hazai vállalkozások talán a legkevesebb figyelmet fordítják, pedig egy website látogatottságnövelése szempontjából fontos terület. Külföldön ennek a részterületnek már komoly jelentőséget tulajdonítanak, a nagyobb vállalatok külön kollégát alkalmaznak erre a területre, de csak a linkkapcsolatok építésére szakosodott cégeket is szép számmal lehet találni.

Ha a gyakorlati oldalról nézzük, akkor a linkkapcsolat-építés nem más, mint a vállalati website linkjeinek beregisztrálása, illetve linkcsere formájában való kihelyezése más weboldalakra. De miért olyan fontos ez az egész?

 

Egyrészt azért, mert egy olyan ingyenes megoldásról van szó, ami a megfelelő odafigyeléssel és energia-befektetéssel látogatókat hoz, ráadásul minőségi látogatókat, hiszen ideális esetben a vállalkozás csak minőségi és releváns oldalakra regisztrált fel.
A terület másik hatalmas előnye, hogy minél több olvasott weboldal hivatkozik az Önére, a keresők annál „értékesebbnek” ítélik meg az oldalt, annál gyorsabban találják meg a felhasználók által keresett tartalmat, ezáltal jobb találati pozícióval jutalmazva a munkálatokat.

A linkapcsolatok építésének lehetőségei
 

Az egyirányú linkelés

esetén egy cég beregisztrálja a weboldal egy aloldalát a legnagyobb hazai, illetve nemzetközi keresőkbe (pl.: www.dmoz.org), valamit a nagy katalógusokba. Ezekről az adott vállalat webes felülete elérhető, cserébe nem szükséges semmit felkínálni. A katalógusok közül célszerű kiindulni például a www.startlap.hu, a www.linkcenter.hu vagy a www.linkpark.hu oldalakból, viszont arra érdemes figyelnie, hogy egy-egy tevékenységi körhöz, a katalógusokon belül is több olyan oldal található meg, ami megéri a ráfordított energiát.

Példának okáért, ha egy cipőkereskedelmi cég szeretne mondjuk a startlap katalógusába regisztrálni, akkor ne csupán a cipő.lap.hu oldalra tegye ki a linkjét, hanem a divat.lap-ra és a gyerekcipő.lap oldalakra is. Minden katalógus rendelkezik egy linkajánló felülettel, itt lehet a szerkesztő figyelmét felhívni a vállalat weboldalára.

Ha a regisztrálást hatékonyság szempontjából vizsgáljuk, akkor mindenképpen fontos kiemelnem, hogy a link szövege ne a cégnév, esetleg a tevékenység legyen, fel kell hívni a felhasználók figyelmét annak érdekében, hogy kattintsanak. Maradva a cipős példánál, a „Kiss Bt. Cipőkereskedés” szöveg helyett célszerűbb egy „2500 fajta férfi bőrcipő nagy kedvezménnyel” típusú megfogalmazás. Emellett az is fontos, hogy ne a főoldal linkje legyen megadva, hanem azé a tematikus aloldalé, ahol az adott témakör található.

A kétirányú linkelés

azaz a linkcsere a vállalat és a partnercégei között megy végbe. Érdemes olyan cégeket, valamit a média azon képviselőit összegyűjteni, akik érdekesek lehetnek ebből a szempontból. Egy megkeresést mindenképpen megér, természetesen egy vezető hírportál nem fogja egy kisvállalkozás linkjét megjelentetni, de „hasonló súlycsoportú” cégeknél jól működhet egy-egy ilyen együttműködés. Ha tényleg minőséget képviselünk, akkor a partnercégek a legtöbb esetben örömmel fogják venni a megkeresést, hiszen nekik is érdekük, hogy kiszolgálják a célcsoportjuk igényeit.

Az alapszabály: relevancia

Ez az a szabály, amit be kell tartania akkor, ha eredményeket akar elérni. Illetve annyiban ki kell javítanom magam, hogy a relevancia figyelmen kívül hagyásával nem csak az eredmények fognak elmaradni, de a „felbőszült” felhasználók is ronthatják cége webes hitelét, ami manapság romboló hatású is lehet.

Emellett a relevancia fontos azért is, mert segítségével az érdeklődő már „felkészült” az információk befogadására, hiszen olyan weboldalról került az Ön felületére, ahol az őt érdeklő témával foglalkoznak. A lényeg, hogy úgy találkozik a cégével, hogy semmit sem kényszerítettek rá, ő volt az, aki a témával kapcsolatban információt keresett az Interneten, és végül ő volt az, aki az Önoldalára kattintott. Ez meghagyja a falhasználók számára fontos szabadságot, viszont minden úgy történik, ahogy a vállalatának ideális.

Linkkapcsolatok és humánerőforrás


Ma már hazánkban is van lehetőség arra, hogy egy vállalat külső céget bízzon meg a linkkapcsolatok építésével. Ez csábító lehet egy olyan esetben, ha cége nem rendelkezik erre megfelelő kollégával, viszont szeretné, ha ez a terület is kezelt lenne.

Ezt a megoldást azonban nem javasolnám senkinek, mivel egy megbízott cég még a legalaposabb igényfelmérés mellett sem lesz tisztában annyira az adott terület sajátságaival, mint az a kolléga, aki nap, mint nap ezzel a területtel dolgozik, tehát a hatékonyság csökkenhet. Ez leginkább a kétirányú linkelésre igaz, egy katalógust a megfelelő egyeztetéssel nem nehéz megtalálni, viszont a partnercégek kiválasztásához elengedhetetlen az a rutin, amivel az adott vállalat rendelkezik.