Tapasztalataim szerint a Rich media (vagy streaming media) az Internetes hatékonyságnövelés azon részterülete, amivel kapcsolatban talán a legtöbb kérdőjel van a hazai cégek fejében. Mivel hatékonysága egyre inkább mérhetően növekszik, ezért aktuális cikkemben ezt a területet fogom górcső alá venni.
Pár évvel ezelőtt amikor még a nagyvállalati szektorban dolgoztam, és először találkoztam ezzel a megjelenési formával, egy kis ügynökséget bíztunk meg egy kampány tervezésével és lebonyolításával. Végül a kampány egy kis videomegjelenést takart egy szakportálon, mindezt sok százezer forintért.
Mennyivel egyszerűbb dolgom lett volna, ha akkor tudom azokat a trükköket amiket most, és nem kellett volna teljes mértékben az reklám ügynökségre támaszkodnom! Már a weblap készítés folyamán is be tudtam volna építeni ezeket az elemeket.
De mit is jelent pontosan a Rich media?
Az Interactive Advertising Bureau találó definíciója szerint a “Rich média minden olyan online reklám, mely magában foglal interaktív streaming videót és/vagy audio anyagot. A Rich média reklámok gazdagabban mutatják be a terméket vagy szolgáltatást (pl. multimédiás termékbemutató, demo, stb).”
Hétköznapibb megfogalmazásban azt mondanám, hogy minden online reklám, mely tartalmaz mozgókép, audio és video technológiákat. Ideális esetben jellemzője, hogy látványos és figyelemfelkeltő, talán nem véletlen, hogy a felhasználók körében a népszerűsége már hazánkban is folyamatosan növekszik.
A Rich media lehet letölthető, ebben az esetben a felhasználók a gépükre töltik az anyagot és onnan nézik meg, illetve lehet élő (real time). Ebben az esetben az Interneten történik a sugárzás. Talán most Ön is azt gondolja, hogy ez a részterület leginkább csak arra jó, hogy a felhasználók vicces videókat tudjanak küldözgetni egymásnak, de a megfelelő használat mellett, praktikus eszközként funkcionál. Lássuk a konkrétumokat!
A vállalati streaming lehetőségei, avagy mire érdemes használni a Rich mediát?
Egyrészt hatékony vírusmarketing eszköz lehet, egy jól elkészített vírusfilm egy teljesen más képet mutat be a cégéről, ráadásul burkolt formában. Egy ilyen film akkor jó, ha nem magát a vállalatát mutatja be, hanem azt a felhasználói problémát, amire szolgáltatása vagy terméke megoldást jelent.
Fontos, hogy emberi reakciókat váltson ki, lehet megdöbbentő vagy vicces, a lényeg, hogy valamilyen érzelmi kötődés nélkül az egész kampány az értelmét veszti, a megfelelő terjesztés elmarad. Ezzel szemben egy kreatív alkotás hamar az Internetes videomegosztó portálok slágere lehet, ráadásul a felhasználók egymás közt is terjeszteni fogják.
A Rich media egy kevésbé ismert, de annál jobb „felhasználási területe” a belső kommunikáció. Mivel a kép mellett a hang is rendelkezésre áll, a streaming alkalmas belső eLearning (oktatási) anyagokhoz, illetve kisebb webes konferenciákhoz is. Ennek hihetetlen előnye, hogy a költségek nagyban csökkenthetőek, hiszen nincsenek bérleti, vagy utazási költségek.
Szintén érv lehet a Rich media használata mellett, hogy már a magyar webes piacon is lehet olyan, rendkívül hatékony és igényes marketing ügyfélbemutatókat találni, amelyek ezzel a technológiával készültek. Az azonnali visszajelzés lehetősége pedig az adatok gyors feldolgozását, illetve az eredmények által felszínre került hibák gyors javítását teszi lehetővé.
A Rich media kihívásai
Mint mindennek, ennek az eszköznek is megvannak a maga korlátai, illetve kihívásai, ami valamelyest behatárolja az alkalmazását, emellett ha egy cég nem elég alapos a tervezés során, akkor az elköltött pénz mellett a cég megítélése is gyengül a felhasználói célcsoportban. Éppen ezért megfontolandó egy ilyen jellegű kampány indítása, bár ha a tervezés és a kivitelezés pontosan megtörtént, akkor sok esetben várakozáson felüli eredményt hozhat.
Az eszköz leginkább visszatartó tulajdonsága a magas elkészítési ár, valamint az a tény, hogy nem lehet pontos adatokat megtudni arról, hogy a befektetett összeg mennyire térül meg. Emellett, valamint a biztonság kérdése mellett felmerül a tartalom menedzsment kérdése is, van olyan kolléga cégénél, aki a kampányokat követi, valamint beavatkozik, ha szükséges?
Tippek a streaming használatához, avagy hogyan reklámozzunk hatékonyan?
1. A vezérlőgombok egyértelműek legyenek, a lejátszást a felhasználó is tudja kontrollálni.
Egy érdeklődőnek fontos, hogy be tudja állítani a hangerőt, valamit ha szeretné, akkor meg tudja állítani, illetve újra el tudja indítani a filmet. Vizsgálatok igazolják, hogy több bizalommal indítják el a reklámokat akkor, ha látják, hogy a hirdető átadja az irányítást a folyamat fölött. Figyeljen arra is, hogy a gombok minden böngészőben látsszanak, valamint, hogy a háttérszínek ne legyenek zavaróak.
2. Ha egy mód van rá, a streaming alap hangerőn induljon, fölösleges megijeszteni az érdeklődőt. Ilyenkor az ösztönös reakció az, hogy minél előbb megszüntesse a zavaró hangforrást, és az esetek többségében a felhasználók nem jönnek vissza. Másik fontos ok, hogy egy oldalon előfordulhat, hogy több streaming indul el automatikusan, és ilyenkor az ember azt sem tudja, hogy mit kapcsoljon, és merre. Ez is könnyen vezethet egy oldal azonnali bezárásához.
3. Egyértelműen jelezze a bezárás/kilépés gombot! Az ajánlott elhelyezés a reklám jobb felső sarka, de mindenképpen egyértelmű és látható.
4. A hirdetés letöltésénél ne forduljon elő, hogy a rendszer automatikusan átállítja az érdeklődő számítógépének beállításait. Ha ezt a technológia megköveteli, akkor előre jelezze a felhasználóknak, és kérjen jóváhagyást. Egy rosszul sikerült letöltés után a felhasználók még a virtuális „környéket” is kerülni fogják.
5. Ne vezesse félre a felhasználót! Ne alkalmazzon félrevezető ikonokat, hamis kilépési lehetőségeket, valamint kiemelten fontos az is, hogy szükség esetén használjon egyértelmű letöltési, valamint hibaüzeneteket.
6. A felhasználókat lekötni, nem pedig felbosszantani kell! Egy jó streaming könnyen kezelhető, egyértelmű és oktat. Ezek kiegészülnek még azzal is, hogy a felhasználók böngészési szokásait is „illik” figyelembe venni.