A Spamkérdés már hazánkban is az online marketing egyik legégetőbb problémájává vált. Egyrészt a felhasználók mindennapjait keserítik meg, másrészt azokat a cégeket gátolja, amelyek hatékonyan szeretnének élni az e-mail marketing eszközével. Hogyan lehet LEGÁLISAN, és hatékonyan ügyfeleket szerezni e-mailek segítségével?
Először is érdemes különbséget tenni e-mail marketing aktivitás és a SPAM-ek kiküldése között.
A Spam egy kéretlen reklámüzenet, ami felhasználói hozzájárulás nélkül, tömegesen kerül kiküldésre.
Ez a tevékenység egyrészt a felhasználók számára visszataszító hatású, másrészt már jó ideje itthon is törvényileg tiltott.
A 2001. évi CVIII. Törvény rendelkezik az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről. Ebbe a kategóriába tartozik a Spamek kiküldése is, a törvény szerint reklámtartalmú e-mail üzenet kizárólag a felhasználó előzetes és írásos beleegyezésével küldhető.
Hazánkban is egyre inkább figyelnek az Internettel kapcsolatos visszaélésekre, bizonyított Spammer tevékenység esetében súlyos pénzbüntetésekre lehet számítani.
A Spam következményei
A Spammelés következményeit két csoportra érdemes bontani.. Egyrészt beszélhetünk az előbb említett törvényi szigor foganatosításától, másrészt a felhasználói/rendszeri „bosszúról”.
Ezek közül vannak igen súlyos következmények is. Sok esetben kerülnek fel vállalatok internetes „feketelistára”, ezenkívül egy hozzáértő informatikus képes arra is, hogy küld egy válaszlevelet mondjuk egy 10 GB-os csatolmánnyal, ami egy vállalati levelezőrendszert kiiktat egy jó pár órára.
Ezek mellett a Spammelés márkaismertséget rombol, ráadásul a felhasználók egymás között is terjeszthetik a negatív információkat, rémhíreket. Ezek a felhasználói aktivitások könnyen egy online krízissé nőhetik ki magukat, amik gyakran nagyobb kárt okoznak, mint azt előtte gondolná.
Különbözni a spammerektől
A Spamkérdés fontossága a fentiekből kiderült…de mit tegyen Ön akkor, ha azt szeretné, hogy ezek ne fordulhassanak elő? Mit kell tennie annak érdekében, hogy cége különbözzön a Spammerektől?
1. NE vásároljon e-mail listát! Én is sok megkeresést kapok ilyen-olyan cégektől, hogy vásároljam meg a „bejáratott”, több ezres e-mail adatbázisukat. Még ha a vásárolt lista minden e-mail címe valódi és élő is, egy ilyen eset több problémát is felvet. Egyrészt ezek a legtöbb esetben csak összegyűjtött adatok, de felhasználói jóváhagyással nem rendelkeznek, tehát reklám jellegű üzenetek továbbítására nem használhatók. Másrészt, még ha tényleges feliratkozást takarnak is, egy érdeklődő csak egy adott területtel kapcsolatban iratkozott fel, tehát minden más kategória valószínűleg nem érdekli.
Példának okáért, tegyük fel, hogy egy vállalata autókereskedelemmel foglalkozik és vásárol egy listát, amire olyan felhasználók iratkoztak fel, akiket érdekel mondjuk a botanika. Ön kiküldi a legfrissebb ajánlatát egy új modellel kapcsolatban. Így nézve már szintén a Spammer kategóriába tartozik, még akkor is, ha nem szándékosan került oda.
2. A kiküldött levelekben emlékeztesse az olvasót, hogy ő volt az, aki feliratkozott, mégpedig ezzel és ezzel az e-mail címmel. Az e-mail cím megadása azért is szerencsés, mert előfordulhat, hogy évek múltán egy felhasználó már nem emlékszik, hogy milyen címmel iratkozott fel, de szeretné például módosítani az adatait.
3. A levelekben minden esetben legyen jól látható leiratkozási link! Ezzel is jeleznie kell az érdeklődőknek, hogy az ő kezükben van az irányítás, és ha nem elégedettek a kapott információkkal vagy ajánlatokkal, akkor bármikor beszüntethetik ezt a kommunikációt. A leiratkozási linkkel kapcsolatban még egy kérdést érdemes tisztázni. Igényel valamilyen felhasználói cselekvést a folyamat?
A leiratkozást szerencsés minél egyszerűbbé és gyorsabbá tenni. Ha egy felhasználó úgy dönt, hogy leiratkozik például egy hírlevélről, akkor azt sem szeretné, ha ehhez e-maileket kellene írnia, vagy űrlapokat kell kitöltenie. A leiratkozási link után már csak egy „köszönőablak” jelezze a felhasználónak azt, hogy a kérése megtörtént és ezentúl nem kap a cégétől reklámjellegű e-mailes megkeresést.
4. Adatvédelem! Minden kiküldött levélről el lehessen érni cégének adatvédelmi nyilatkozatát. Habár az érdeklődő a feliratkozás alatt elolvasta, és ideális esetben a vállalati website-ról is el tudja érni, a kapott e-mailekben is találja meg azt a felületet, amit elolvasva megbizonyosodhat az Ön adatvédelmi politikája felöl.
A fent leírtak alapvető fontossággal bírnak akkor, ha azt szeretné, hogy kiküldött levelei célba is jussanak, valamint, ha hosszútávon szeretne élni az e-mailes ügyfélszerzés lehetőségével.