Miért fontos az ergonómia a vállalti website-ok esetében?
Egy vállalati website-nak sok célja lehet. Van olyan, amelyiknek célja az információközlés, van amelyiknek az értékesítés és a vevőszerzés. Ezek a célok keveredhetnek, de hatékonynak egy website csak akkor nevezhető, ha ezek a célok teljesülnek. Sajnos a mai magyar vállalati weboldalak nagy része olyan hibákat tartalmaz, amelyek nagyban befolyásolják a hatékonyságukat. Lehet, hogy ezek között van az Öné is? Nézzük!
A hazai cégeknél gyakran előforduló probléma, hogy a vállalati weboldal hatékonyságát azzal döntik el, hogy mi a véleménye róla a munkatársaknak, vezetőknek, ismerősöknek.
Ez azonban súlyos tévhit!
Végig kell gondolni, hogy kiknek készült a weboldala?
A cégvezetésnek?
Az ismerősöknek?
Vagy inkább az érdeklődőknek?
A website ergonómia (usability) pont a felhasználói igényeket veszi figyelembe.
De mitől felhasználóbarát egy honlap?
Ha egy mondatba szeretném sűríteni a választ, azt mondhatnánk, hogy akkor, ha azon egy átlagos felhasználó könnyedén végre tudja hajtani az általa kívánt műveletet, vagy könnyen segítséget kap azok megoldására. Az Öné ilyen?
Az ember azt hinné, hogy ezek evidens kritériumok, de sajnos az a tapasztalat, hogy a gyakorlatban, a website-ok nagy része nem ilyen. Egyes kutatások rávilágítanak, hogy csupán a felhasználók 42%-a találja meg az Interneten amit keres, és az ott vásárlók több, mint 62%-a feladja a keresést a konkrét vásárlás előtt. Ezek a számok nagyban mások lennének, ha pár tényezőt figyelembe vennének a fejlesztésnél a keresőoptimalizáláson kívül. Ezeket persze utólag is lehet módosítani, sőt, ha ilyen hibák vannak, akkor szükséges is, de ha az alapoknál odafigyel, akkor a célok jóval olcsóbban is elérhetőek.
Ahhoz, hogy vállalati weboldala hatékony legyen, persze nem csak a felhasználóbarát jellegekre kell figyelni, de az ergonómia az egyik komoly lépcsőfok a hatékonyság eléréséhez. Sok olyan apró dolog van, amikre figyelnie kell, bár önmagukban apróságnak tűnhetnek, de érdemes komolyan vennie ezeket, hiszen ezek azok a tényezők, amelyeket a felhasználói kutatások már hosszú évek óta figyelnek, a trükköket csak alkalmazni kell, az eredmények pedig jönni fognak. A webergonómia, a weboldal egészét érinti, de sajnos az a tapasztalatunk, hogy fizetett hirdetésben hirdetett landing oldalak, az alapvető ergonomiai feltételeknek sem felelnek meg, és nem érti a cégvezető, hova folyik el a bevétel.
Mire figyeljen? - Ergonómia a gyakorlatban
Érthetőség, áttekinthetőség
Az kiderült, hogy a cél az, hogy az érdeklődők könnyen ki tudjanak igazodjon a weboldalán, és használják is azt. Ennek érdekében az egyik legfontosabb dolog az egyszerű és mindenki számára érthető információátadás. Még ha szakmai szöveget is jelentet meg, fogalmazza meg úgy, hogy azok az érdeklődők is megérthessék, akik nem járatosak a szakmája zsargonjában, továbbá ha szakszavakat kell használnia, legyen az oldalon egy olyan felület, ahol ezeket magyarázza. Ezáltal a szakzsargonban nem járatos érdeklődők is ki tudnak igazodni a szövegeken.
A megfogalmazás stílusa mellett fontos kritérium az áttekinthetőség. Erről akkor beszélhetünk, ha olvasás nélkül, egy végiggörgetés után is tudja a felhasználó, hogy mit hol találna meg, ha szüksége lenne rá. Emellett fontos az is, hogy ne kelljen az olvasónak fölösleges oldalakat bejárnia, ha szeretne megtalálni valamit a weboldalán, 3 kattintásnál ne legyen több az az útvonal, amíg eljut a céltartalomig. Persze az oldalakat is úgy célszerű összekötni, hogy az érdeklődők egy-egy kattintás után oda jussanak, amire a gomb alapján számítani lehetett.
A színek helyes használata, online tipográfia
Gyakori hiba az is, hogy a cégek a fejlesztésnél nem figyelnek oda a helyes színválasztásra vagy a kontrasztok fontosságára. Míg a betűk színe ideális esetbe sötét, háttérszínnek mindig halvány, világos színeket válasszon, ezzel is kényelmessé téve az érdeklődő számára az oldalon keresztüli olvasást. Ha nem megfelelő a háttér vagy a betűszín, vagy akár nehezen olvasható az a betűtípus amit választott, akkor az a jobbik eset, ha a felhasználó kinyomtatja az információt. Rosszabb esetben elhagyja a weboldalát, és a konkurenciánál találja meg azt a megoldást, amire szüksége volt.
Ne használjon talpas betűket, monitoron keresztül fárasztó ezek olvasása, és fontos a betűk mérete is. Ha nem CMS, azaz szerkesztőségi rendszer a website alapja, akkor érdemes megmaradni az Arial betűtípusnál és a 10-es betűméretnél, így könnyítve a böngészést az oldalon.
Akciók a weboldalon - mire érdemes figyelni?
Akár kereskedelemmel foglalkozó vállalkozásról, akár szolgáltatóról van szó, a folyamatos akciók hatékonyabbá teszik az üzletmenetet, de önmagában mit sem érnek, ha az érdeklődők nem találják meg azokat a weboldalon, vagy csak átsikkadnak fölöttük. Hőtérképes vizsgálatok is igazolják, hogy mivel itthon fentről lefelé és balról jobbra olvasunk, egy website leghatékonyabb területe az első képernyő bal felső területe.
Ezt kihasználhatja az Akciók elhelyezésére is, ha valami fontos dolgot szeretne közölni az érdeklődőkkel, mindenképpen erre a területre érdemes elhelyeznie. Gyakori hiba, hogy az akciós, vagy a megrendelési felületen nincs elég vagy megfelelő információ arra vonatkozóan, hogy mit vár el a látogatóktól. Legyen konkrét felhívás a cselekvésre, persze a megfelelő módon. A „klikk ide” típusú megoldásokkal szemben hatékonyabb lehet egy „rendelje meg…” vagy “iratkozzon fel…” típusú megközelítés.
A képek és a szövegek aránya, a látványelemek helyes használata
Bármennyire is furcsa, sok vállalat megfeledkezik arról, hogy egy website-on mi az igazán fontos, mi hoz konkrét megrendelést és mik azok a dolgok, amik csak a hiányzó réseket hivatottak pótolni. A magyar Weben fellehető vállalati oldalak jelentős része látványos elemekkel van gazdagítva, csillog-villog minden, ami lehet, hogy jól néz ki, de elvonhatja a figyelmet a szövegtől, pedig az lesz az, amivel meg tudja győzi az érdeklődőt, hogy az Ön cégét válassza. Hasonló okokból figyelnie kell a képek és az szöveg arányára is, a képeket hatékonyan lehet használni, de ha túl sok van belőlük, akkor ronthatnak a hatékonyságon.
Segítség a felhasználónak
Talán az egyik legfontosabb dolog, amiről mindenképpen érdemes ejtenem pár szót, az a segítség. Sokszor fordulhat elő, hogy egy érdeklődő keres egy terméket vagy szolgáltatást egy weboldalon, de vagy az oldal, vagy a saját hibájából nem találja meg. Ha nem igazítja valamilyen módon útba, el fogja hagyni a weboldalát és a konkurenciánál keresi, majd vásárolja meg azt, amire szüksége van. Három olyan eszköz van, amit mindenképpen érdemes használnia. Egy megfelelő belső kereső, egy jól megszerkesztett oldaltérkép és a Gyakran Ismételt Kérdések sokat segítenek, persze nem mindegy, hogy hogyan alkalmazza ezeket.
Egy hatékony belső kereső üzemeltetéséhez érdemes odafigyelnie, hogy a találatok láthatóan különüljenek el egymástól, és mindenképpen alá legyenek linkelve, azaz a látogatók már innen eljuthassanak az őket érdeklő tartalmakra. Ha valamilyen keresőszóra a weboldala nem tud értékelhető tartalmat felkínálni, mindenképpen adjon lehetőséget a továbblépésre, egy új keresés indításának lehetőségével és olyan linkekkel, amik a keresőszóhoz hasonló tartalmakra mutatnak.
Egy alálinkelt oldaltérkép is fontos segítség lehet akkor, ha egy érdeklődő csak felületesen akarja átnézni a website-ot, vagy csak bizonyos tartalmak érdeklik. A segítségnyújtás és a tájékoztatás mellett egy jól megszerkesztett GYÍK ügyfélszerző funkciót is elláthat, hiszen a leendő ügyfelekben felmerülő kételyeket is kezelheti.
A vállalti website „otthoni” tesztelése - egy ötletes megoldás költségek nélkül
Amerikában és Nyugat-Európában a usability tesztelés már különálló üzletággá nőtte ki magát. Ezek a módszerek többnyire rendkívül drágák és éppen ezért a kisebb cégek számára elérhetetlenek. Van viszont egy olyan módszer, amit bárki kipróbálhat költségek nélkül, és konkrétan megmutatja a felhasználói igényeket.
Az úgynevezett Card Sorting vizsgálat rendkívül egyszerűen működik. Első lépésként, apró lapokra fel kell írnia a website minden oldalának a címét, a menüpontokat és mindent, amire a felhasználó kattintani tud, majd keresnie kell 8-10 olyan embert aki, a célcsoportba beleillik. Ezek az emberek lehetnek ismerősök, az irodaházban dolgozók vagy bárki, aki beleillik a célcsoportba. A résztvevőket egyesével meg kell kérni, hogy az előttük lévő asztalra rakják le úgy a kis papírokat, ahogyan nekik használat esetén kényelmes lenne. A vizsgálat alatt mérni kell az időt, figyelni az alany reakcióit, kérdéseit, továbbá célszerű fényképeket készíteni. A kiértékelésnél sokszor megdöbbentő eredmények születhetnek, hiszen ilyenkor derül ki az, hogy amit Önök a vállalton belül hatékonynak és egyértelműnek hittek, az sokszor a felhasználók számára használhatatlan.
A usability szabályok betartása önmagában még nem elég a kézzel fogható sikerhez, a website ergonómia mellett van még valami, ami elengedhetetlen a hatékonysághoz. Ez pedig nem más, mint a keresőoptimalizálás.