Webtárhely szolgáltatók. Barát vagy ellenség?

Blog bejegyzésünk nem szakmai inkább tapasztalati. A bejegyzés azért született meg, mert az évek alatt felhalmozódott a tárhelyszolgáltatókkal kapcsolatban rengeteg negatív tapasztalat, és muszáj hangot adni neki, mert mint egy mókuskerék ugyan abba a körbe forgunk állandóan.

 

Szolgáltatók esetén sok a csilli-villi szöveg, de mikor elkezdünk dolgozni vele, eszembe jut egy Pokolgép dal részlet:


Kívül még jó a máz, de belül rohad rég


Ha új weboldal üzemeltetésébe kezdünk, az első és egyben legfontosabb lépés, hogy megtaláljuk a számunkra leginkább megfelelő tárhelyszolgáltatást. Laikus szemmel, teljesen mindegy milyen tárhelyszolgáltatóra kerül a weboldal, a lényeg, hogy olcsó legyen.

 

Olcsó webtárhely

Ezzel a szemlélettel sajnos nagyon sokszor találkozunk, és csak az ár alapján meghozni egy döntést a tárhelyszolgáltató választásával kapcsolatban, a lehető legrosszabb.


Pályafutásunk során rengeteg webtárhely szolgáltatóval dolgoztunk, a számát sem tudnánk megmondani. Ha a weboldal tulajdonosok szembesülnének, hogy néha hova kerül a weboldaluk elszörnyülködnének.
asztali számítógép nem szerverTöbbször jártunk már szerver termekben és elképesztő, hogy egyszerű asztali gépről is üzemeltetnek webtárhely szolgáltatást.

Másik példa, hogy csak annyi pénze volt a delikvensnek, hogy vegyen egy darab leharcolt webszervert (legalább eddig eljutott), és azon végez tárhely szolgáltatást.

Vannak tényleg „nagyobb” cégek, több szervergépet is üzemeltetnek, de az ügyélszolgálatuk, a probléma megoldó képességük egyenlő a nullával.

Sajnos mindegyikhez volt szerencsénk.

Az első két esetben ugyan az lett a vége. Kiderült milyen gépen volt elhelyezve a weboldal, adattároló tönkrement, nem volt tükrös biztonsági mentés, így minden adat elveszett.
A harmadik esetben, pedig olyan link volt a háttértámogatási szolgáltatás, hogy jobb volt megszabadulni tőlük.

Az ügyfelek sokszor úgy keresnek meg a weboldal készítésével, hogy nekik már van tárhelyszolgáltatója.
A honlapkészítés megkezdésével azonnal előkerülnek a problémák.

Elkezdnénk a munkát, és kiderül, hogy 3-5 nap múlva válaszolnak egy beadott hibajegyre.
Az ügyfél még erre azt tudja mondani nem probléma, de azt nem kalkulálja bele, hogy mi nem fogunk 3-5 napig várogatni egy válaszra, hanem neki fogunk állni más munkáknak, így az Ő 3-5 napos várakozásából hetek lesznek.


Kiderül, hogy nincs megfelelő PHP verzió, vagy a weboldal működéséhez nincsenek telepített vagy bekapcsolt modulok. A MySQL szerver régi, lassú. A hibalista felsorolása határtalan, és ez még csak a weboldal készítésével feltárt hibák.


De most jön a fekete leves.
Pár élő példával bemutatom mit eredményezhet egy rossz tárhely szolgáltató választás.

 

Olcsó webtérhely szolgáltató ügyfél tapasztalatok


1.
Dühösen felhív a weboldal tulajdonosa, hogy nem működik a honlapja. A hiba oka pofon egyszerű, a tárhelyszolgáltató leállt. A weboldala napok óta nem elérhető, mert a webszerver frissítésről nem értesítették ki az ügyfeleket, és olyan komponensek, álltak le, ami a weboldal működéséhez elengedhetetlenek voltak.


Próbálunk telefonon érdeklődni, hogy vajon mi lehet a probléma, és a következő választ kapjuk.
Dolgoznak a hibán, de mit akarunk egy 4.000 Ft/év es szolgáltatás esetén? Fizessünk elő nagyobb csomagra, és az ügymenet is gyorsabb lesz!

HURRÁÁÁ!!!!

2.
Elkészítettük az ügyfélnek az egyedi HW PLUS CMS rendserre a weboldalát.
Már a weboldal konfigurálásakor, is sok problémát okozott a webtárhely szolgáltatás hiányosságai, de sikerült, mindent plusz idő ráfordításával a helyére billenteni.


Jeleztük a megrendelőnek, hogy ennél a szolgáltatónál előbb vagy utóbb probléma lesz.


Három hónap elteltével jött az első probléma.
A weboldala helyett egy WorldPress telepítő jött be a honlap címére.
A szolgáltató kérdésünkre azt felelte nagyon sajnálják valahogy visszaált az alapértelmezett beállításra a konfigurációs fájl.
Visszanéztük a statisztikai adatokat, és kiderült, hogy már 4 napja üzemelt úgy a weboldal, hogy hibás volt.


Megkértük a tárhelyszolgáltatót, hogy azonnal állítsa vissza biztonsági mentésből a weboldalt.
Kiderült, hogy nincs biztonsági mentés. Vagyis van, csak nem működött, valami hiba folytán.

A weboldal helyreállítása 9 órányi munkát vett igénybe.


Teltek múltak a hetek.
Ügyfelünk két reklámkampányt indított el a weboldalára.


Az egyik egy napilapban való hirdetés, amelyben 24 óráig igényelhető promóció volt, a másik egy Google Ads hirdetés.
Minden be lett állítva, eljött a kampány napja. Mindenki, aki a kampányból érkezett ismét egy hibás oldalra érkezett. Pont aznap lépett fel valami technikai hiba, és sikerült a weboldalnak ismét 2 napot állnia.


A jobb szemlélet kedvéért, összegszerűsítsük.

A fentebb említett webáruház kerekítve átlag napi 45.000 Ft-os forgalommal számolt. A hiba észlelése és javítása négy napot vett igénybe.

Hibás döntés veszteséget is okozhatA kiesett forgalom 180.000 Ft
Mivel nem volt biztonsági mentés, így nekünk kellett helyreállítani.
A helyreállítás 56.000 Ft volt az első esetben összesen.
Végösszeg: 236.000 Ft


A második esetben
A kiesett haszon 90.000 Ft
A hirdetésekre elköltött összeg 120.000 Ft
A második esetben összesen: 210.000 Ft

Ez a két hiba 446.000 Ft veszteséget jelentett.

Most őszintén, ha ekkora veszteséget tud termelni a szolgáltatói hiba, akkor megéri spórolni egy webtárhely szolgáltatáson?

Az ügyfél szemszögéből a lényeg megvolt, olcsó és költséghatékony megoldást talált a weboldalának kiszolgálására! Mindenféle szakértelem, utánajárás nélkül hozott meg a tárhelyszolgáltatóval, vagy weboldal készítővel kapcsolatos döntést, nem számít más csak a pénz.
Pedig a fent említett esetben, éves szinten mindössze 8.000 Ft-ot spórolt, viszont a vesztesége a 55 szerese!

De nézhetünk, egy kisebb weboldalt, aminek napi 50 látogatója van, de közvetlen értékesítést nem végez, csak a szolgáltatásai vannak felsorolva. Kicsit irreális, de vegyük alapul, hogy az értékesítésből származóan, a realizálható haszon 10.000 Ft. 50 látogatóval egy hónapban átlag 1500 potenciális ügyfele van. Ha csak az 1%-ból lesz vásárló, akkor ez a 4 napos kiesés akár 20.000 Ft-os veszteséget is jelenthet.

 

3.
Még egy utolsó példa a rossz választásra.
Ha elkészítettünk egy weboldalt, nem kényszerítjük az ügyfelet arra, hogy a marketinget is velünk folytassa. Vannak esetek, amikor a marketingre más vállalkozásokat bíznak meg. Sajnos ezen a téren is sok a kókler, és az első marketinges javaslata az, hogy a weboldat vigye az ügyfél pl. az Ő szolgáltatójához.


Nem értem, miért nem lehet marketinget végezni más tárhely szolgáltatónál ám legyen.
Felhívom az ügyfél figyelmét, hogyha kikerül a kezünkből a webtárhely szolgáltatás, ha probléma adódik nem tudunk segíteni. Persze a kisördög soha nem alszik.
Este 8-kor jön a telefon, nem megy a levelezés, és a weboldala helyett azt látja 503.

 

Írj a tárhely szolgáltatódnak, hogy milyen hibát tapasztalsz.

...De csak 24 óra múlva válaszolnak...

Akkor nincs más lehetőség, hívd fel a markeringesed, hogy oldja meg ezt a problémát!

 


Sajnos ugyan ez a helyzet a weboldalkészítő cégek kiválasztásánál is. Mind a két piac teljesen felhígult, árulják az olcsóbbnál olcsóbb megoldásokat, majd az ügyfél felteszi a keresztkérdéseit miért nem tud értékesíteni a weboldala.

Válasz pedig pofon egyszerű...

Azért, mert a webtárhely képtelen normálisan kiszolgálni a weboldalt, és a weboldal készítők pedig olyan honlapot építettek, amely nem tudja sem marketingben, sem keresőoptimalizálásban kiszolgálni a látogatókat.

Sokszor hangsúlyoztuk és meg kell érteni végre: A WEBOLDAL BEFEKTETÉS!

Befektetéseinktől joggal várható el, hogy megtérüljenek és hasznot hozzanak, de ez nem hullik az ölünkbe. Olcsó rossz szolgáltatást nyújtó tárhellyel, rosszul működő weboldallal ez nem lehetséges.


Érdemes tisztában lenni az tervezett weboldal technikai igényeivel. Ezeket a döntéseket viszont, ne alaptalan tudásra hozzák meg, hanem kérjék ki a témában jártas szakértők véleményét. Rossz döntést a mai piacon sokkal könnyebb hozni, mint jót, és erről sajnos a piaci résztvevők híg felhozatala tehet.

Biztos megéri csak ár alapján dönteni a tárhelyszolgáltató mellett?
Biztos tudatában van annak, hogy az a weboldal mennyit is hoz a konyhára?

Erre a kérdésre azonnal megjön a válasz amint leáll a szolgáltatás.
Érdemes erre a két kérdésre ilyen módon választ kapni?

 

Rengeteg kicsi és rossz szolgáltató létezik a piacon, melyek véleményem szerint, mindenféle átgondolás nélkül, egyik napról a másikra kitalálják, hogy ők tárhely szolgáltatók lesznek és belevágnak. Az ilyen szolgálatók tolják le a piac árait, mert kis költségből sok esetben összeszerelt, akár asztali számítógépeken üzemeltetnek, amiből később komoly problémák lehetnek.

Hiszen nem szerver számítógépen ilyen szolgáltatást nyújtani életveszélyes vállalkozás. Egy alaplap vagy háttértároló hiba esetén, a szolgáltatás akár több napot, rosszabb esetben heteket is állhat. További problémák is felmerülhetnek, mint a folyamatos adatmentés hiánya vagy a hiba esetén ki nem dolgozott katasztrófa terv hiánya.

Egy brand szerver számítógép, ami hosting szolgáltatásra használható és a mai kor követelményeinek megfelel, legalább 1,5-2Milliós beruházás. Ezen szerver gépek folyamatos működésre vannak optimalizálva és sokkal kisebb a meghibásodás esélye, ráadásul a gyártó 24 órán belüli hibaelhárítással kínálja ezen termékeit.

A szolgáltatási díjakat, ezért is képtelenség havi pár száz forintos tárhely díjból kihozni, mert a szerverek üzemeltetése, mentési rendszer fenntartása, szakember gárda, fejlesztési és licenc költségek, szerver beruházás rengeteg költséget jelent. Így aki áron alul kínál tárhely szolgáltatást, az valamit le spóról a szolgáltatásból (mentést, szakértelmet, szervert költséget).

Léteznek nagy és tényleg komolyabb háttérrel rendelkező szolgáltatók, ahol több tízezer ügyfél honlapja és levelezése üzemel, ezen szolgáltatók a legtöbb esetben stabilnak mondhatók. Ezen cégeknél a marketing nagyon jó, de sokszor csak a fele igaz annak mint amit ígérnek.

Az ilyen nagy szolgáltatóknál sok az ügyfélmegkeresés, ezért az ügyfélszolgálattól hosszú reakcióidőre lehet számítani, továbbá az ügyfelek problémáit felületesen kezelik vagy rosszabb esetben nem is kezelik. A nagyobb szolgáltatók, fejlesztéseket lassabban tudják követni, nem feltétlen tudnak gyors ütemben fejleszteni és rugalmatlanok az egyedi megoldások terén.

Összefoglalva, tárhely választás esetén nem érdemes csak az árakat figyelni, mert sajnos „olcsó húsnak híg a leve” érdemes a cég hátterének is utána nézni, mert így elkerülhetjük a váratlan meglepetéseket, akár hetekig tartó szolgáltatás kieséseket és nem létező ügyfélszolgálatokat.

Ha pedig, kifejezetten nagy szolgáltató választunk, számolni kell, hogy mi leszünk a tízezer ügyfélükből az egyik, ezért lassú válaszidőre és rugalmatlanságra számíthatunk, helyette, hellyel közzel stabil szolgáltatást tudnak nyújtani.

 

Nem szívesen javasoltok webtárhely szolgáltatót, de nem zárhatom le ezt a bejegyzést tárhelyszolgáltató javaslatok nélkü.

 

SybellSybell

Az egyik legjobb tárhelyszolgáltató, akivel dolgoztunk. A weboldalaink mindegyike stabilan működik, folyamatos a technikai újítás. A support működése pedig álomszerű. A legnagyobb problémánkra 20 perc alatt érkezett megoldás.

De az apró-cseprő kérdéseinkre 5-10 perc alatt megjön a válasz vagy a megoldás! Cpaneles kezelőfelület, gyors ügyintézés, folyamatos technikai fejlesztés jellemzi. A domain ügyintézés is rettentő gyors, pontos. Ha kell akkor az ügyfél teljes levelezését átteszik a régi tárhelyről.
Sybell webtárhely szolgáltatás

Szilágyi Ferenc a Sybell ügyvezető igazgatóját kérdeztük szolgáltatásaikról.

A tárhely piacon mi 2007 óta vagyunk, akkor még ez a szolgáltatás gyerekcipőben járt itthon, nem voltak igazán nagy szolgáltatók. Az egész vállalkozásba pont azért kezdtünk bele, mert rengeteg rossz tapasztalat volt más szolgáltatókkal, napokig nem működőtek honlapjaink és levelező szolgáltatásunk, elérhetetlen volt eközben az ügyfélszolgálat és csak bosszankodtunk, hogy mikor fog már működni, tájékoztatást pedig nem kaptunk.

Ezért olyan szolgáltatásban gondolkoztunk, aminek ügyfélszolgálata mindig elérhető, akkor is ha esetleg tényleg valamilyen hiba van. Tehát vállaljuk, ha valamilyen hiba lép fel és ekkor nem kapcsoljuk ki a telefont. Így legalább az ügyfeleinket meg tudjuk nyugtatni, hogy dolgozunk a hibajavításon.

Illetve, olyan rendszereket dolgozunk ki, amivel elkerülhető és kizárható bármilyen meghibásodás vagy ha ez nem is elkerülhető, de annak esélyét minimálisra csökkentettük.

Jelenleg a teljes rendszert tekintve, ami összefügg a tárhely szolgáltatással, körül-belül 20-22 szerver szolgálja ki, melyekbe beletartozik monitorozó, mentési, védelmi rendszerünktől kezdve a tárhely szerverek, névszerverek és egyéb kiegészítő rendszerek. Ügyfélszolgálat telefonon 9-17 óra között érhető el, hiba esetén van ügyeleti mellékünk, ahol hibát lehet bejelentetni. E-mailben 0-24h órában elérhetőek vagyunk és hiba esetén reagálunk 1 maximum 4 órán belül. Általános reakcióidőnk körül-belül 45-60 perc munkaidőben.
 

Nethely

Jó az ár képzésük. A tárhely kezelésük egy egyedi kezelőfelület. Nincs annyi lehetőség a beállításban mint a Cpanel esetén, de ezek a beállítások, minden esetben jól működtek. Néha a tűzfal beállítással volt probléma, a PHP mailer (a weboldalon keresztül küldött leveleket kezeli) néha rakoncátlankodott. Ha van egy értelmes fejlesztési javaslat, ilyen volt részünkről az errorlog bevezetése, 3 héten belül elkészült, és már elérhető a felületen. A weboldalukon hirdetve van a HTTP2, de érdemes odafigyelni, mert a mi weboldalunkon azt alapból nem kapcsolták be.
Az ügyfélszolgálat komplexebb problémák esetén viszonylag gyors. Telefonos értesítést is kapunk, egy-egy probléma lezárásáról, vagy folyamatáról.

 

Még jó pár piaci szereplőről lehetne említést tenni, mint pl. a médiacenter, tarhely.eu, dotroll.
Érdemes körülnézni rendesen a piacon, utána kell nézni a cégnek, véleményeket kell keresni fórumokon, és minden esetben kérjük ki a weboldalkészítő tanácsát is, hogy tárhely kérdésében, a megfelelő döntés születhessen meg.

Hasznos volt számodra ez a cikk?
Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 18

Átlagos értékelés: 4.7

 

avatar

Jakab Zsolt

Seo szakértő - Google Ads szakértő - Online marketing

Jakab Zsolt vagyok a HW Online Online Marketing Tanácsadó társalapítója. 2005 óta foglalkozom Online Marketinggel ezen belül és keresőoptimalizálással és Google Ads hirdetés kampánymenedzsmentel. Az évek során több mint 300 KKV marketing tevékenységében vettem részt. Szenvedélyem és hobbim is a keresőoptimalizálás, ezért napi szinten foglalkozom és képzem magam a témában. Speciális szakterületeim a technikai SEO, SEO Audit, és a Google Ads hirdetések kezelése. Nincs jobb visszajelzés mint a megelégedett ügyfél, ezért a szlogenünk is az, hogy Az Ön sikere a mi sikerünk is... Hozz te is egy jó döntést, és tartozz megelégedett ügyfeleink közé!