Sok vállalkozói fórumon olvasom, hogy nem értik, miért esik vissza a weboldal a keresők találati listáján, pedig van rengeteg viszontlinkjük. Sajnos mind a mai napig azt olvasom válaszként, hogy még többet kell gyűjteni, küldözgetik egymásnak a link katalógusokat, és esküdöznek, hogy ezek jó hatással vannak az oldalra. Olyan mértékben elterjedt még ez a régi teória, hogy elnyomják azt a pár informáltabb embert, aki elmondja, hogy ez már nem működik!
Pedig már nem működik!
Vagyis nem úgy működik a linképítés, linkmarketing ahogy leírják.
Mire jók a linkek, és miért fontos ez a Google keresőrendszerének?
A keresőmotorok linkek (hivatkozások) segítségével jutnak el az egyik oldalról a másikra. Az elhelyezett backlinkek (viszontlinkek) segítenek abban, hogy a keresőmotor eljusson a mi weboldalunkhoz, feltérképezze, majd tárolja a hivatkozáson elhelyezett tartalmat. A Google célja az, hogy amikor a felhasználó keres, a feltérképezett és letárolt oldalak közül egy rangsort alakítson ki a linken elhelyezett releváns tartalmakból, és ezt jelenítse meg az ügyfélnek. Ezért fontos a minőségi tartalomírás és a mélylinkelés is.
Régen a Google szemében annál hitelesebb volt egy oldal minél többen beszéltek róla. Ezt a beszédteret linkek alapján mérte fel. Anno a linképítés annyiból állt (egész iparágak jöttek erre létre), hogy tömegesen raktak ki linkeket különböző weboldalakra, linkgyűjteményekbe. Minél több link volt, annál jobban szerepelt az oldal a Google kereső rendszerében. A Google rangsora tehát a linkek mennyiségén múlt. Erre kifejlesztettek egy mérőszámot is a PageRank-et!
A PageRank kiszámítása egy hosszadalmas és komoly művelet, amibe ebben a bejegyzésben nem mennék bele, bővebben itt lehet róla olvasni: https://hu.wikipedia.org/wiki/PageRank
Nagyon leegyszerűsítve a PageRank határozta meg, hogy egy adott weboldal, vagy aloldalai mennyire értékesek, hitelesek. A PageRank mára már elavult és nem publikus. Sajnos könnyedén ki lehetett játszani akár egy link SPAM segítségével és ezzel pozitív rangsorolási eredményeket elérni.
A linkek mennyisége nagyon erős befolyást jelentettek a weboldal előremenetében a ranglistán. Hiába írt valaki minőségileg jó tartalmat, a linkerő miatt akkor is a rosszabb minőségű oldalt sorolta előrébb. Ez úgy épült fel, hogy a linkek 80-90%-ban voltak felelősek a rangsorbéli elhelyezkedésért. Rengeteg volt a link SPAM, így már a Google-nek is lépnie kellett. 2012-ben elindította a Pingvin algoritmust, ami elkezdte büntetni a SPAM linkhálózattal rendelkező oldalakat. Mostanra véglegesesett a Pingvin algoritmus. Már nem csak alkalmanként, hanem állandó jelleggel fut és keresi a SPAM linkhálózatokkal rendelkező oldalakat!
Tudni kell, hogy a linkek mind a mai napig fontos szerepet játszanak a rangsorolásban, viszont a linkhálózatnak tisztának és természetesnek, relevánsnak kell lennie.
Ez volt a történelem, további leírásunkban egy kis segítséget nyújtunk, hogy lehet büntetésmentesen linkeket építeni!
Mi lehet a jó link?
Több meghatározó eleme is van a jó linknek, de ebből csak kettőt emelnénk ki.
1. Releváns tartalomból érkezik
Ezt egy egyszerű példával jellemezném. Ha egy pékség weboldalán egy cikkben le van írva, hogy mi mennyire jó weboldal készítő cég vagyunk, akkor ez a link nem releváns tartalomból érkezik. Az a weboldal nem a weboldalkészítésről szól és ezt a Google is tudja. Példánk evidens volt, de vannak nem ennyire egyértelmű esetek is, hogy eldöntsük mennyire releváns ránk nézve az adott link partner. Az ellenőrzésben a Google keresője nyújt megoldást, egyszerűen ellenőrizhető, hogy az adott weboldalon elhelyezett link releváns lesz-e a mi weboldalunkra, kulcsszavunkra és ezzel a keresőoptimalizálásunkra.
Egyszerűen üssük be a Google keresőjébe ezt:
site:webcím-ahova-elhelyezzük-a-linket.hu kulcsszó
Ha ezt beütöttük és a Google nem hozott a beírt kulcsszóra semmilyen keresési eredményt, akkor ez az oldal nem lesz releváns ránk és a weboldalkészítésre nézve. Nem fog eredményeket hozni, nem fogja feljebb vinni az oldalunkat a ranglistán.
A munkát olyan oldalak felkutatásába fektessük inkább, ami relevanciát is mutat a linkelni kívánt tartalommal. Ha megtaláljuk ezzel a módszerrel a kiszemelt linkpartnert akkor, ne csak egy linket kérjünk tőle, hanem írjuk a weboldalára egy releváns cikket.
Itt tennék is egy kis kitérőt
Meg kell említenem még egy módszert, amit a mai napig használnak a keresőoptimalizáló cégek, és ezt, ha lehet minden esetben kerüljék, ugyanis a fentiekben leírtak szerint többet árt, mint használ.
Egyes keresőoptimalizáló cégek az alábbi módszerrel próbálnak meg linkeket generálni.
Létrehoznak több domain néven több gyűjtő hírportálszerű weboldalt.
Erre egy példa gyogymasszazs-budapest.hu már a domainből is látszik miről kellene szólnia az oldalnak, de ellentérben a megnevezéssel csak egy hírgeneráló oldal. Erre helyeznek el az Ön oldalára mutató cikkes hivatkozásokat.
Ezek az oldalak alapvetően értéktelenek, semmilyen ranggal nem rendelkeznek, vagy nincs semmi hatásuk az Ön weboldalára nézve, vagy azt mondja a Google, hogy SMAP link, és a Panda algoritmusa elkaszálja a weboldalt.
Ezután az Ön oldalára elhelyeznek egy úgynevezett blog modult. Általában eldugják az erre mutató hivatkozást a weboldal láblécében, mert Ők is tudják, hogy a linken található tartalmak egyáltalán nem lesznek relevánsak a megrendelő weboldalával.
Vagy ők írnak, vagy megkérik az ügyfeleket, hogy írjanak cikkeket, és megjelentetik a "híroldalon" és az összekapcsolt ügyféloldalakon. Ezek a megírt cikkek, amik általában rövidek (vékony tartalmak), a szövegkörnyezetben tartalmazzák a weboldal linkjét. Igen ám! Csakhogy a pékség példa weboldalnál maradva, a pékség weboldalán elkezdenek megjelenni olyan tartalmak, amelyek abszolút nem relevánsak rá nézve. Jön egy gyógymasszázs cikk, aztán egy borászat, majd egy kertészeti oldal, gyógyszertár, bádogos weboldala és így tovább.
Itt kell megismerkedni egy fogalommal, ez pedig a linkerő. Ha másképp nem rendelkezünk, azaz "nofollow" vagyis ne kövesd címkével nem látjuk el a linkeket, akkor azok minden esetben “follow” (kövesd, megbízható) címkével rendelkeznek. Keresőoptimalizálás szempontjából ezeket teljes értékű linkeknek nevezzük. Ezek a linkek adnak át linkerőt, ezzel csökkentve a saját oldalunk erejét! Tehát minél több ilyen cikk jelenik meg külső hivatkozással a weboldalunkon, annál jobban rontjuk a saját oldalunk minőségét!
2. Hiteles weboldalakról érkeznek a linkek
Mitől hiteles egy weboldal? Ez elég kacifántos, és első hallásra megmosolyogtató. Attól hiteles egy weboldal, ha arra is sok hiteles forrásból mutatnak linkek. Hiteles oldalak azok, amelyek nagy múltúak, adott keresőszavakra jó helyen szerepelnek a keresőkben, sok ugyanolyan tematikájú weboldal hivatkozik rá. A hitelességet nagyon nehéz megítélni, így erre egy kis segítséget kapunk a moz.com-tól.
Két mérőegységet alkalmaznak - PA és DA, aminek az értékhatára 1-100. Annál hitelesebb az oldal minél magasabbak ezek az értékek.
- DA (Domain Authority) a domain név hitelességére vonatkozó érték
- PA (Page Authority) az aloldalra vonatkozó hitelességi érték
Ez a két érték egymástól függetlenül is mozoghat.
Ha a DA értéke magas egy weboldalnak, és egy új aloldalt készít egy témában, a PA érték a létrehozásakor alacsony lesz.
Nem mutatnak rá linkek, nem látogatott az új tartalom.
Előfordulhat az az eset is, ahol a DA érték alacsonyabb, mint a PA érték. Ez abból fakad, hogy az aloldalra több hiteles oldal hivatkozik.
A weboldalak DA és PA értékeit itt lehet ellenőrizni: https://moz.com/link-explorer
Van még egy mérőszám, amit érdemes figyelembe venni linképítéskor, ez az Alexa rank.
Igaz, nem tartozik a hitelesség méréséhez, viszont látogatottsági adatokat kaphatunk. Érdemes odafigyelni arra, hogy az Alexa rank 7.000.000 alatt legyen a kiválasztott weboldalnál. Ha ez alatt az érték alatt van, akkor az azt jelenti, hogy az oldalnak van látogatója. A látogató pedig átkattintást jelent, az átkattintás pedig vásárlóerőt!
Az Alexa rank itt ellenőrizhető: https://www.alexa.com/siteinfo
Alkalmazzunk-e még linkkatalógus linkeket?
A válasz nagyon egyszerű, igen! Viszont minden esetben fel kell mérni, hogy az a linkkatalógus, milyen erővel bír, van-e Alexa rangja. Ezeket a linkkatalógus linkeket ne vigyük túlzásba, nagyon óvatosan kell velük bánni, ha csak egy kicsi kétség is felmerül, hogy ez egy ismeretlen oldal, akkor ne helyezzük el rajta a weboldal linkjét.
Érdemes mélylinkelést is alkalmazni, tehát a weboldal belső linkjeit megadni, hogy az a katalógushoz mérten a legrelevánsabb legyen.
Ha a linkkatalógusok nem megfelelőek linkek szerzésében, akkor hova érdemes kitenni?
A fenti segédleteket figyelembe véve próbálkozzanak cikkek megírásával, amelynek a szószáma minimum 600 db, de ha lehetséges akkor inkább 1000 - 1300 db legyen. Keressenek olyan portálokat, weboldalakat, amelyek relevánsak az Önök weboldalával, vegyék fel velük a kapcsolatot és próbálják meg elhelyezni a cikket. Lehetőség szerint már a cikk első negyedében legyen benne az Ön weboldalára mutató link. A megfogalmazásban ne a robotoknak, hanem az olvasóknak kedvezzünk. Az ezzel járó munka nem kevés, de garantáltan kifizetődő. A linkeket a szövegben úgy helyezzék el, hogy ne egy tovább olvasom, vagy egy bővebben feliratra kelljen kattintani, hanem összetett szavakra. Ha mi a weboldalkészítésről írunk cikket, akkor a linket nem arra a szóra fogjuk elhelyezni, hogy bővebben, vagy tovább olvasom, hanem próbálunk olyat megfogalmazni, ami a tartalomra releváns. Inkább ilyen megfogalmazásra raknánk a linket: Bővebb információ Weboldalkészítésről egyedi CMS rendszerrel! A link mindig mutasson a legrelevánsabb tartalomra, nem jelent problémát a mélylinkelés.
Végezetül nézzük meg a linkek technikai hátterét
, hogyan is épül fel egy link, és milyen attribútumokat, kiegészítéseket kaphatnak!
follow, vagy dofollow
Ez teljes értékű linket vagy másnéven hivatkozást jelent. Ezekkel a tagokkal nem kell ellátni a linket, ugyanis, ha nem látjuk el nofollow tag-el akkor az minden esetben dofollow. Ezeket a linkeket követik a keresők, és a linkelt oldalnak linkerőt is átad.
Ebben az esetben nem kell ellátni rel attribútummal a linket.
Használata: <a href="https://www.hwonline.hu">weboldal készítés</a>
Rel attribútum
A link típusát határozzuk meg vele. Ilyen link tulajdonság lehet többek között a canonical vagy nofollow címke is.
Használata: rel=”TAG”
nofollow
Ha nofollow-val látunk el egy linket, ezzel azt mondjuk a keresőknek, hogy ne kövesse az adott linket. Ha olyan oldalt ajánlunk, ami nem vág a témánkba, nem teljesen releváns, vagy nem vagyunk biztosak a hitelességében, akkor minden esetben használni kell a nofollow tag-et. A nofollow használatával nem ad át linkerőt az oldal.
Használata: rel=”nofollow”
Példa: <a href="https://www.hwonline.hu" rel="nofollow">weboldal készítés</a>
_blank
A blank tag-el érhetjük el azt, hogyha valaki rákattint a linkre akkor új ablakba nyíljon meg a hivatkozott weboldal.
Ha a link külső hivatkozás akkor ezt mindenképp érdemes használni, mivel így a saját weboldalunk nem záródik be.
Csak a target attribútummal használható, ami a cél-URL megnyitási mechanizmusáért felel. Alapértelmezetten minden link _self - azaz eredeti ablakban nyílik!
Használata: target="_blank"
Példa: <a href="https://www.hwonline.hu" target="_blank">weboldal készítés</a>
A _blank esetén figyelni kell a biztonságra is és ezt vezérli a következő két tag: noopener és noreferer
Először érdemes pár szót ejteni egy adathalászati módszerről, az úgynevezett "tabnabbing"-ről.
Ez egy számítógépes kihasználási módszer, amit az URL-ek külön ablakba való megnyitásakor alkalmaznak az adathalászok. Az ilyen fajta támadások meg tudják győzni a gyanútlan felhasználót, hogy olyan adatokat adjon meg a támadónak, ami egyértelmű visszaélésre ad okot. A támadás szinte észrevehetetlen, hiszen amikor a weboldalról kattintunk és új ablakban nyílik meg egy másik weboldal, akkor a támadó egy pillanatra megállítja a böngészési folyamatot az új oldal betöltése előtt és a támadás végeztével kerül csak betöltésre a kívánt új oldal. A linkek új ablakban történő megnyitásához használjuk a "target=_blank" kifejezést, ami önmagában már nem elegendő egy kifelé mutató, új ablakban megnyílt link esetében.
A noopener és noreferer URL kiegészítő címkéket a fentiekben leírt adathalászati kísérletek elkerülésének érdekében szükséges használni, amikor weboldalunkról új ablakban szeretnénk linket megnyitni. Ezek a REL tagban megadott kifejezések segítik elő, hogy kevésbé legyen weboldalunk veszélyeztett a támadások során.
A "noopener" attribútum utasítja a böngészőt, hogy ne küldjön referencia információt a fejléc mellett.
Használata: rel="noopener"
Példa: <a href="https://www.hwonline.hu" rel="noopener">weboldal készítés</a>
A "noreferrer" címke elrejti a hivatkozási információkat, amikor a linkre kattint.
Használata: rel="noreferrer"
Példa: <a href="https://www.hwonline.hu" rel="noreferrer">weboldal készítés</a>
A noreferrer tag-et csak abban az esetben használjuk, amennyiben nem szeretnénk, hogy az új ablakban megnyílt weboldal elemzői lássák, hogy honnan érkezett a látogató. Ha valaki megérkezik a webhelyére egy olyan linkről, amely ezt a címkét használja, az elemzés nem fogja megmutatni, hogy ki hivatkozott erre a linkre.
Együttes használatra is van lehetőség.
Használata: rel="noopener noreferrer"
Példa: <a href="https://www.hwonline.hu" rel="noopener noreferrer">weboldal készítés</a>
Title tag
A title tag-et vagy másnéven súgó címkét érdemes használni. Ez akkor jelenik meg, amikor a kurzort a link fölé visszük. Ez az információ hasznos a látogatónak, és SEO szempontból is jó hatással van az oldalra.
Használata: title="ide jön a súgó címke tartalma"
Példa: <a href="https://www.hwonline.hu" title="weboldal készítés">weboldal készítés</a>
Nézzünk meg egy teljes példát follow esetén
<a href="https://www.hwonline.hu" rel="noopener" target="_blank" title="Weboldal készítés egyedi CMS rendszerrel">weboldal készítés</a>
Nofollow esetén
<a href="https://www.hwonline.hu" rel="noopener nofollow" target="_blank" title="Weboldal készítés egyedi CMS rendszerrel">weboldal készítés</a>
Ha nem szeretnénk, hogy lássa a linkelt weboldal tulajdonosa a statisztikában, hogy kitől érkezett a link
<a href="https://www.hwonline.hu" rel="noopener noreferrer nofollow" target="_blank" title="Weboldal készítés egyedi CMS rendszerrel">weboldal készítés</a>
Reméljük hasznos leírást tudtunk összeállítani, nagyobb betekintést tudtunk nyújtani, hogy a linkmarketingben és a linkek kezelésében hasznosítani tudják a fenti információkat.