Lokális marketing, Google Cégem

Cégünk keresőoptimalizálásban, marketingben előszeretettel használja a Google szolgáltatásait, irányelveit. Minden ügyfelünknek felhívjuk figyelmét, hogy milyen plusz marketing szolgáltatásokat tudnak használni, hogy vállalkozásuk nyereségesebb legyen. A Google térkép pont egy ilyen szolgáltatás, amelyről általában nagyon kevés szó esik. Pedig a lokális marketingre érdemes nagy hangsúlyt fektetni. Ha azt mondjuk, hogy lokális marketing az esetek 90%-ában a szórólapozásra gondolnak a vállalkozások.


Mivel a szórólapokra a lakosság nagy százaléka immunissá vált, ezek általában elolvasás nélkül a kukában végzik. Ezzel a vállalkozások zöme is tisztában van, így a lokális marketingre már a fülük botját sem mozdítják. Változnak az idők és a reklámpiac is változik, így a lokális marketing is nagyot változott. Átköltözött az internetes piactérre. Nem csak lehetőségeink tárháza nőtt meg a lokális marketingre, hanem a célközönség és a célzási lehetőség is.


Az internetes felhasználók és a weboldalak mennyiségének növekedésével a szolgáltatásokat termékeket használók keresése is megváltozott.

2007-ben találkoztam először Chris Anderson Long Tail azaz Hosszú farok elmélet boncolgatásával.
Nagyon leegyszerűsítve, tömörítve az internetes keresésben a Long Tail azt jelenti, hogy a nagy információhalmazból, amit kapnak a felhasználók, nehezen találják meg a számukra fontos információt, ezért a kereséseket már nem tágabb értelemben határozzák meg, hanem szűkítik. 2007-ben erre az elméletre még nem volt felkészülve a magyar piac, de 2010-re az internetes marketingesek körében beszédtéma lett.

Kutatások alapján az összes keresés 80-90%-ban a long tail (hosszú kifejezésű) kulcsszavakra irányul.
Minden hónapban van 5000 felhasználó, aki pékségre keres (head term kulcszó). De ugyanebben a hónapban van 100-200 ezer felhasználó, aki a házi pékség budapest,  házi kovászos kenyér budapest, vagy kovászos kenyér készítésére keres rá. A long tail kulcsszavak sokkal többet vesznek ki a piacból mit az igazán erős head term kulcszó a "pékség"! A feladat az, hogy úgy szövegezzük meg a weboldalt, olyan információkat biztosítsunk amely megfelel a long tail kulcsszavaknak is! Főleg a weboldal elindulásakor célozzuk meg a ling tail kulcsszavakat, hiszen egy induló weboldal lehetetlen, hogy előre kerüljön egy erős head term vagy body term kulcsszóra, mert ebben már rég megvan az erős piaci verseny!

 

Egy apró példával szolgálnék:

A weboldal a pékség szóra lett "optimalizálva".

Igen ám, de hol van ez a pékség, és milyen termékeket készít?
Biztos az egész országra vonatkozik az ő marketingje vagy lokális?

Azért nem jöttek a látogatók, mert nem fűzték össze a weboldalt a szolgáltatási területtel, és a termékeikkel.
Amint átszövegeztük az említett pékség weboldalát bevezettük a lokalitást, rá pár hétre elkezdtek jönni a látogatások az érdeklődések, az előrendelések.

Három dolgot tettünk

  • az ügyfél kapott egy új CMS rendszert
  • átstruktúráltuk a weboldal linkjeit és a szövegezését lokálisra, és kulcsszókutatással a long tail kulcsszavakra tettük a hangsúlyt
  • új linkhálózatot hoztunk létre, amely már a lokalitás jelzővel is el lett látva

 

A Long Tail kulcszavakhoz helyezett tartalmaknak vannak még külön szabályai! Ezt egy későbbi cikkünkben kifejtjük bővebben!

Sajnos a weboldal készítés szakma nagyon felhígult. Olyan emberek, vállalkozások is készítenek weboldalt, akik a marketing alapjaival sincsenek tisztában. Ezért információhiányosan adnak át weboldalakat és a tulajdonosoknak fogalmuk nincs arról miért nem érkeznek látogatók a honlapra.
Ez az eset, még 2010-ben volt, azóta még szélesebb körű lehetőségek állnak rendelkezésre.
Ebből az esetből is látszik, hogy a Long Tail szűkítettebb keresése lokális szinten jól működött. Sajnos a valóság az, hogy a Long Tail alkalmazása sem széleskörű, ahogy a lokális marketingé sem. Ez még mindig a felhígult szakmának köszönhető!

Lokális marketingre rengeteg platform létezik, ebből most csak négyet emelnénk ki.

  • Saját weboldal célzása lokális marketinggel
  • Közösségi média (facebook, instagram)
  • WAZE navigáció
  • Google térkép (Google Cégem)


Cikkünkben most a Google térképet, azon belül a Google Cégem szolgáltatását járjuk körül.

 


 
A Google felismerte, hogy a térképben nagy közösségi erő rejlik és a szélesebb felhasználás érdekében a térképre épített két szolgáltatást. Google Business másnéven Google Cégem, és a Helyi idegenvezetők programot. Továbbá becsatolta a Google Ads (régi nevén Google AdWords) programjába is, ahol a Google Cégemben elhelyezett adatok az Ads-ban bővítményeként szolgálnak a hirdetésekben.

 

Google Cégem


Google cégem térkép keresések

A Google Cégem létrehozásával a felhasználók térképen történő keresése is megváltozott. Már nem csak címeket ütnek be egy navigációhoz, hanem neveket vagy szolgáltatásokat az egyszerűbb megtalálás érdekében.
 

 

Ha cégnevet ütök be a keresőbe, akkor bárhol is legyünk ki fogja adni találatnak, ha pedig szolgáltatást, akkor a környékünkön lévő, üzleteket boltokat jeleníti meg.

 

Ezen kívül integrálták az asztali keresőrendszerekbe is, ahol kétféle megjelenést társítanak, a jobb oldali megjelenést a találati lista mellé vagy a találatok közé illesztik.
 

 

A térképtalálat segítségével olyan kulcsszavakra is elöl lehet a weboldal, amelyben nagy a versenyhelyzet és a weboldal a természetes találati listán nem található meg az első 10 oldal között, mivel nemcsak lokális keresés esetén jelennek meg!

 

 

Lokális keresési találat

Lokális keresési találat

 

A térkép egy cégről még számos információt megjelenít.

Tartalmazza az üzlet nevét, a nyitvatartást, a pontos címet és azonnal útvonalat is tervezhet a felhasználó, az üzlet telefonszámát, amelyről közvetlen hívást végezhet, a cég webcímét, korábbi vásárlók véleményét és akár Ön is véleményezheti a vállalkozást és az üzletről készült fotókat.

 

Szüksége van-e egy cégnek a Google Cégem regisztrációra?


A vállalkozás adatai, előbb vagy utóbb felkerülnek a Google térképre. A Google-nek érdeke, hogy minél több információt tudjon megjelentetni a térképen. Ezt két rajtunk kívülálló módszerrel éri el.

A Google rengeteg szolgáltatóval, szolgáltatással van kapcsolatban. Első körben ezen partnerszolgáltatók adatait helyezi el a térképre. Erre ráépülve használtatja lelkes közösségével a Local Guide (helyi idegenvezető) programját, amibe bárki csatlakozhat! Az idegenvezetőknek lehetőségük van feltenni vállalkozásokat a térképre, adatokat szerkeszteni, véleményezni vállalkozásokat, képeket feltölteni.

Az idegenvezetők, jelezhetik a Google felé, ha valamilyen szolgáltatás nem megfelelő, legyen szó egy rossz nyitvatartásról vagy bezárt üzletről.

Őket ezért a lelkes munkáért pontokkal és különböző érdekes statisztikákkal jutalmazza a Google.

Viszont van ennek hátránya is.
A legtöbb helyi idegenvezető számára ez sokkal inkább egy játék és nem szakmai kihívás.

Nincs egy minőségi szűrő (vagyis annyi, hogy a Google a többség szava elvén gondolkozik, ha egy idegenvezető elront valami adatot, akkor a másik javítja), ezért kizárólag a mennyiség számít. Aki több fotót, videót vagy értékelést tesz közzé, az magasabb szintű helyi idegenvezető lesz. Ezáltal a feltöltött tartalmak minősége egyre silányabbá válik, ami nem feltétlenül biztos, hogy a vállalkozások számára minden esetben előnyös (mobillal készített homályos fotók, 10-15 másodperces semmitmondó videók, stb.).

2018-as újításnak köszönhetően kulcsszó-adatokat is kaphatunk, így levonhatunk következtetéseket az alábbiakra:

Közvetlen keresések: Egy ügyfél közvetlenül keresett rá a vállalkozás nevére vagy címére.

Felfedezéses keresések: Az ügyfél egy általad ajánlott kategóriára, termékre vagy szolgáltatásra keresett és megjelent céged adatlapja.

Branded searches: Az ügyfél a márkanévre keresett vagy valami üzleti tevékenységre. Ez a kategória csak akkor jelenik meg, ha céged adatlapja legalább egyszer megjelent egy márkakeresésre.

 

Hogyan tudja ellenőrizni, hogy a vállalkozása felkerült-e már a Google térképre?


A legtöbb esetben a vállalkozások nagy többsége nincs tisztában vele, hogy szerepelnek-e a Google térképen. Ennek ellenőrzése roppant egyszerű. Nyissa meg a Google térképet, írja be a vállalkozása nevét, fantázianevét, vagy címét. Ha nem kap egyikre sem találatot, akkor a cég még nem szerepel az adatbázisban. A legtöbb esetben ez a legszerencsésebb verzió. Viszont, ha már fent van akkor szokott jönni a nagy meglepetés. Rosszak az adatok, duplikáltan van fent, véleményeket olvas, amire semmilyen reakció nincs.

Milyen hátrányokkal jár, ha nincs a saját birtokunkban a Google Cégem?


A Google térkép egy helyi vállalkozás számára rengeteg látogatót hozhat. Magyarországi viszonylatban is elmondhatjuk, hogy 2013-óta rohamosan nő a térkép és a térkép nyújtotta szolgáltatások felhasználói bázisa.

Mivel nincs regisztrálva és jóváhagyva a fiók, így az adatokat bárki szerkesztheti. Csak egy rosszakarója kell legyen vállalkozásunknak és olyan adatokat tüntethet fel, ami nem valós a cégre nézve. Például, véglegesen bezárhatja a helyet. Ezzel lekerül a térképről és minden a térkép által nyújtott forgalom megszűnik. Vegyünk példának egy fodrászatot, aki szombaton is nyitva van. Ha a nyitvatartást átírják, hogy szombati napon zárva tart, akkor csak arra a forgalomra számíthat, akik helyben konkrétan ismerik az üzletet. De sokkal rosszabb a helyzet, ha olyan szolgáltatásról van szó, amely turizmusra is épül, pl. étterem, játszóház, bár, stb...


Mit tehet, ha megtalálta a vállalkozását a Google térképen, de nem Ön regisztrálta?


Ebben az esetben két lehetőséget kell megvizsgálni.
Az egyik lehetőség, hogy a cégét egy helyi idegen vezető vitte fel, ez a szerencsés helyzet.
A másik lehetőség, hogy valaki a Google Cégem platformon beregisztrálta és aktiválta.

Ha aktiválva lett a vállalkozás akkor csak módosítási javaslattal élhet!
Ha a vállalkozás nem lett aktiválva, akkor igényelhető az Ön saját fiókjába a cég, majd aktiválhatóvá válik!
 

Google térkép megjelenítése mobil és asztali verzióban

Ha mobilon azt a feliratot látja, hogy A "vállalkozás igénylése" vagy asztali felületen "Ön a tulajdonosa ennek a vállalkozásnak?" akkor a vállalkozás csatolható egy regisztrált fiókba!

 

Többször találom meg a cégem a térképen, mit tegyek?


Sajnos ez a probléma többször felmerül, mint kellene. A duplikációk elkerülése ellen küzd a Google több-kevesebb sikerrel. A duplikációkat orvosolni a Google szakemberei tudják.
Mivel a Google rendelkezik magyarországi kirendeltséggel, így telefonon is könnyedén elérhetjük őket és segítséget kérhetünk, a problémák leküzdésében!

Google Segélyvonal: +36 80 983 840


Google Cégem, Google térkép vélemények


Ha keresés nélküli térképajánlást szeretnénk elérni, akkor nagyon fontos a vélemények száma és minősége. Mivel egyre több cég kerül fel a térképre, azonos szolgáltatással pl. fodrászszalon, valahogy rangsorolnia kell az algoritmusnak. A rangsorolás pedig a vélemények minőségén és mennyiségén múlik. 2016 közepén erre elég volt 5db vélemény, most 2019-ben van, hogy 10-15 véleményre is szükség lehet a keresés nélküli ajánlásra! Ez a szám folyamatosan nőni fog!


Google Cégem vélemények törlése


A helyi idegenvezető program elindításával a véleményezők nagyon megszaporodtak. Ezért a vállalkozásokra egyre több vélemény, értékelés érkezik. Véleményeket csak azok a felhasználók írhatnak, akik regisztrált Google fiókkal rendelkeznek. A Google úgy véli (véleményünk szerint hibásan), hogy hiteles, nem kamu profilok véleményeznek. Ezért úgy gondolja a Google, hogy a negatív véleménynek is helye van.

Amiben igaza is van, csak sajnos ennél trükkösebbek az emberek és le tudnak húzni a negatív véleményekkel egy céget. Viszont a Google a bizalomra alapoz, így nem enged véleményt törölni.  Csak abban az esetben töröl a Google véleményt, ha az a tartalmi irányelvei szerint sértő. Még lejáratókampány esetén sem töröl minden bejegyzést. Például, ha GPS koordinátában látja, hogy a felhasználó tényleg ott volt, akkor hiteles véleménynek minősíti.
 

Google így fogalmaz:

Nem távolítunk el olyan véleményeket, amelyek negatívak vagy amelyekkel nem értesz egyet, de amelyek megfelelnek a tartalmakra vonatkozó irányelveknek.

Tartalmi irányelvekről itt olvashat bővebben:
https://support.google.com/contributionpolicy/?hl=hu&visit_id=636833209571294836-327281798&rd=2#topic=7422769

Ön egy negatív véleményre csak kifogásolást nyújthat be, de törlési joga nincs.

Menete: Lépjen be a Google Cégembe, bal oldali menüben, válassza a véleményeket, majd a vélemény melletti három pöttyre kattintva válassza a „Megjelölés kifogásolhatóként” lehetőséget.
 

FONTOS TUDNI!


Tisztázni kell egy dolgot, amit sok vállalkozó egyszerűen nem akar megérteni!

Azzal nem kerülhetők el negatív vélemények, hogy Ön nem regisztrálja be a cégét, a rendszerbe. Ugyanis, ahogy fentebb leírtuk a céget akár egy helyi idegenvezető is beregisztrálhatja és máris megkezdődik a vélemény írás!

Az információ érték! Nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, vásárlóinknak mi a véleménye rólunk. Ugyanis ezt szemtől szembe nem fogják elárulni, viszont a véleményeket valamilyen csatornán leírják.


Erre egy példa:

 Negatív vélemények kezelése a Google térképen


Ebben az esetben, a vállalkozásnak fogalma nincs arról, hogy miért kapott ennyi rossz véleményt. Viszont aki oda szeretne menni fodrászhoz a 2.6-os értékelés, és a szöveges vélemények alapján keres mást.

 

Lejárató véleménykampány


A vállalkozások közötti rivalizálás sokszor nem tiszta játék. Találkoztunk olyan kirívó esettel is, ahol a konkurencia regisztrálta be a konkurens vállalkozást, fals adatokkal és elárasztották negatív véleményekkel. Erre csak akkor derült fény, amikor weboldalkészítéssel bízták meg cégünket. A weboldalkészítés mellé alapszolgáltatásunk a cégek Térképre való regisztrálása, vagy a fiók kielemzése.

A vélemény SPAM, vagy lejárató kampánynak észrevehető jelei vannak. Ilyen lehet, ha rövid időn belül sok negatív visszajelzés jön. Ha a visszajelzések olyan személyektől jönnek, ahol láthatóan kamu a név, nincs profilkép! A névre kattintva, megtekinthetjük, hogy az adott személy mennyi véleményt, vagy hozzájárulást tett. Ha itt csak 1-2 adat szerepel, akkor vélhetően kamu profillal állunk szemben.


Ha törölni nem lehet a véleményt, akkor mit tehetek?


Első körben érdemes felvenni a Google Support-al a kapcsolatot, az alábbi telefonszámon +36 80 983 840.

Itt tájékoztatást fog kapni arról, milyen lehetőségekkel élhet, hogyan járhat el. Az ellenőrzéseket általában hús vér emberek végzik, így biztosak lehetünk benne, hogy korrekt eljárásban lesz részünk. Persze ez nem garancia a törlésre.

Ha nem sikerül a Google-el folytatott eljárásan töröltetni a véleményt, akkor sincs minden veszve, le kell reagálnia a cégnek!


A lehető legtöbb esetben reagáljunk a véleményekre!


Teljesen mindegy, hogy a vélemény pozitív vagy negatív, egyik esetet sem szabad figyelmen kívül hagyni. A vélemények nagy befolyással bírnak a leendő vásárlókra. Ugyanúgy befolyásolhatjuk a vásárlót a döntésében, ha azt látja, hogy egy higgadt, megoldást kínáló választ ad a cég a negatív véleményíró szavaira.

Google visszajelzések link generálás
 

Hogy építse be weboldalába a Google visszajelzéseket


Sokszor látjuk a kínlódást, hogy próbálják a vállalkozások mindenféle irányító leírással útbaigazítani az ügyfeleket, hogy tudnak hagyni véleményt. A megoldás viszont pofon egyszerű.

Kattintson a linkre: https://whitespark.ca/google-review-link-generator/

A weboldalon a térképen írja be vállalkozása nevét, majd a legenerált linket másolja ki, és már küldheti is ügyfeleinek. A link azonnal a Google vélemény íráshoz kerül!

 

A végére egy kis összegzés a Google Cégem használatáról
 

Egy vállalkozás számára, a Google térképen való megjelenés plusz bevételi forrást jelent. A konkurencia biztos, hogy fent van a térképen, nem érdemes a regisztrációt halogatni.

A fiók kezelése roppant egyszerű kattintson a regisztrációhoz ide:

Google Cégem regisztráció itt: https://www.google.com/intl/hu_hu/business/

Minden adatot, amit csak kérnek, HITELES ADATOKKAL töltsenek ki. Különösen ügyeljünk az elérhetőségi, nyitvatartási, címadat, webcím adat, képek meglétére. Adjunk hozzá további fényképeket, írjunk bejegyzéseket, töltsük a szolgáltatásokat, fogalmazzunk meg egy bemutatkozó szöveget.  A bejegyzések gyakorisága minél több, annál jobb, havonta 1-2 bejegyzést érdemes elhelyezni, de az igazán profik 4-5 bejegyzést is alkalmaznak!

Ellenőrizzük folyamatosan cégünket a térképen!

Végül, minden véleményre reagáljunk, akár pozitív, akár negatív!

Ha a Google Cégem profillal kapcsolatban további tanácsadásra lenne szüksége, keressen minket bizalommal!

 

Hasznos volt számodra ez a cikk?
Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 44

Átlagos értékelés: 4.2