A jó marketing, a Brand építése a részletekben rejlik. Több SEO Audit során találkoztuk már vele, hogy ez az aprócskának tűnő elem hiányzik a weboldalból, pedig fontos eleme egy honlapnak.
Apróságnak tűnik, de a favikon (favicon) fontos szerepet játszik a márkánk, és a Brand építésében.
Ezzel a 16x16 pixeles ikonnal találkozhatunk, a böngészőkben, a kedvencekben, az asztali ikonokban.
Biztos vagyok benne, sokan azt gondoljátok, kisebb gondod is nagyobb ennél a weboldalon, miért foglalkozzak vele, fontos ez egyáltalán?
Miért fontos a favicon?
Észre sem veszed, hogy ezeket az elemeket használod a mindennapi böngészésed során legyen szó asztali számítógépről vagy mobilról. Folyamatosan látod böngészés közben, és vizuális azonosítást ad a weboldalnak. Beleég valahol az agyad hátterébe, ránézel egy böngésző címsorra és azonnal tudod melyik weboldal kihez tartozik, olvasás vagy kattintás nélkül.
A forma, a színek, összekapcsolódnak a weboldallal és tudat alatt befolyásolnak, erősítőik a Brand-et.
Szerintem egyik ikonról sem kell bemutatni, melyik Brandhez tartozik.
Rohanó világban élünk minden szinte minden a sebességről szól, főleg az Internet. Egy favikonnal is ki tudsz tűnni a tömegből, és lehetőséget adsz a felhasználónak, hogy egyszerűbben és gyorsabban rád találjon a sok böngésző ablak között!
Hidd el a felhasználók észreveszik a hiányát, és minőségi visszacsatolás azonnal romlik.
Favikon és a SEO kapcsolata
Sokan állítják, hogy semmi kapcsolat nincs a favicon és a keresőoptimalizálás között, és ami azt illeti igazuk is van meg nem is. Hasonlóan működik, mint a META description. Közvetlen hatása ténylegesen nincs, de közvetetten kihat a felhasználói élményre. Még nagyobb jelentősége lett 2019 májusában, mikor a Google bejelentette, hogy algoritmus frissítést hajtottak végre és a mobil keresési eredményekben is megjelenik a favicon. A 16x16 pixeles méretet pedig teljesen ignorálja.
Ekkor lépett színe igazán a SEO értéke is mert a favicon segítségével, az átkattintási arány is növelhető. Ha az átkattintási arány nő, a SERP pozíciónkra is kihatással van. Ha eddig még nem volt favikonod, érdemes mihamarabb pótolni.
Miként változtatta meg a Google a favicon alkalmazását?
A Google 2019 májusában bevezette a mobil keresési találatokban a favikon használatát, viszont rájöttek arra, hogy a kicsi 16x16 pixeles ikon, furán néz ki ha nagyítani szeretnék őket. Ezért kiadott egy közleményt, hogy a faviconnak olyan négyzetnek kell lennie, melynek mérete 48-cal osztható.
Lehet például 48 × 48, 96 × 96, 144 × 144 stb. pixelből.
Az SVG-fájlok természetesen nem rendelkeznek konkrét mérettel. A faviconok összes érvényes formátuma támogatott (ICO, PNG, GIF, animált GIF, JPEG, APNG, SVG).
A Google 16 × 16 képpontosra méretezi át a képet a keresési találatok között, ezért győződj meg arról, hogy a favicon jól mutat ebben a felbontásban is.
A formátumok alkalmazásár figyelj, mert nem minden böngésző támogatja.
Böngésző | ICO | PNG | GIF | animált GIF | JPEG | APNG | SVG |
Edge | Igen | Igen | Igen | Nem | - | - | - |
Firefox | 1.0-tól | 1.0-tól | 1.0-tól | Igen | Igen | 3.0-tól | 41.0-tól |
Google Chrome | Igen | Igen | 4.0 | Nem | 4.0 | Nem | Nem |
Internet Explorer | 5.0 | 11.0 | 11.0 | Nem | Nem | Nem | Nem |
Opera | 7.0 | 7.0 | 7.0 | 7.0 | 7.0 | 9.5 | 44.0 |
Safari | Igen | 4.0 | 4.0 | Nem | 4.0 | Nem | 12.0 |
Google 5 pontos ajánlása a favikon használatára
- Mind a favicon fájljának, mind a kezdőlapnak feltérképezhetőnek kell lennie a Google által (vagyis nem lehetnek letiltva a Google elől).
- A faviconnak a webhely márkájának vizuális reprezentációjának kell lennie annak érdekében, hogy a felhasználók gyorsan azonosíthassák a webhelyet, amikor átfutják a keresési találatokat.
- A faviconnak olyan négyzetnek kell lennie, melynek oldalhossza 48-cal osztható. Állhat például 48 × 48, 96 × 96, 144 × 144 stb. képpontból. Ne használj 16 × 16 képpontos favicont.
- A favicon URL-jének állandónak kell lennie (ne változtassa gyakran az URL-t), a favicon.ico fájlt helyezd el a weboldalad gyökér könyvtárába is. A favicon URL-je. Lehet relatív elérési út (/favicon.ico) vagy abszolút elérési út (https://www.hwonline.hu/favicon.ico), de ugyanazon a domainen kell lennie, mint amelyen a kezdőlap is található.
- A Google nem jelenít meg olyan favicont, amely kifogásolhatónak minősül. Kifogásolható lehet többek között az, ha pornográfiát vagy gyűlöletkeltésre alkalmas szimbólumot (például horogkeresztet) tartalmaz. Ha ilyen típusú képet észlel, a Google alapértelmezett ikonnal helyettesíti a favicont.
Hogy alkalmazd a favikont weboldaladon
Favicon készítés
Hozz létre egy legalább 48x48 pixelből álló képet. Nem probléma, ha a mérete ennél nagyobb. A kép ne legyen bonyolult vagy aprólékos mert a 16x16 pixeles összenyomásban nem lesz azonosítható csak egy négyzetes paca lesz látható.
Ha megvan a kép akkor látogass el erre az oldalra: https://iconifier.net
Tallózd ki a képedet, majd válaszd a beállításokat, és állítsad be az ikon méreteket.
Ezután nyomj az Iconify gombra.
A művelet befejezésével az alsó boxban megjelennek az ikonok.
Kattints a ZIP fájlra és töltsd le. Letöltés után csomagold ki és a benne lévő fájlokat, másold fel a weboldalad gyökér könyvtárába.
Ha ezzel megvagy, másold ki a forrást, és illeszd be, a weboldalad forrásába a < HEAD > < /HEAD > közé.
A HW Plus CMS fejlesztése során törekszünk arra, hogy a felhasználónak a weboldal optimalizálásához minden információt rendelkezésére bocsájtson. Ezért a CMS figyelmeztet, ha nem megfelelő méretű a favicon.ico mérete, így azonnal cserélni tudod ha szükséges!
Összegzés
A favicon, egy remek eszköz Brand építésre és már a keresőoptimalizálást is elősegíti. Alkalmazása roppant egyszerű, és percek alatt elvégezhető. Pár perc ráfordítással sokkal színvonalasabb lesz a weboldalad megjelenése.