A Google-nek számtalan remek eszköze van, amelyek segítenek optimalizálni és SEO baráttá tenni a tartalmainkat. Ilyen a Google Trends is.
Vannak olyan eszközök, amelyek csak fizetés esetén érhetőek el teljesen. Ilyen például a Google Keyword Planner keresési mennyiség mutatója és grafikonja:

Látható, hogy a keresési mennyiséget nem pontosan adja meg a Google, csupán egy “-tól -ig” intervallumot mutat. A pontos keresési mennyiség, illetve a felette látható diagram csak akkor érhető el, ha pénzt költünk a hirdetési rendszerben (Google Ads).
A Google szoftverek másik csoportját az ingyenes programok alkotják - és szerencsére ezekből van több.
Közülük is kiemelkedik egy eszköz, amely hihetetlenül hasznos mind kulcsszókutatásra, mind pedig piackutatásra.
A Google Trends hiába az egyik leghasznosabb online szoftver, nagyon kevés SEO és content szakember használja.
Google Trends - mire jó?
A legalapvetőbb funkcióját magában foglalja a neve:
A Google keresések aktuális trendjeit mutatja meg (legyen az friss vagy 2004-es), vagyis azt, hogy milyen kulcsszóra mennyien, milyen időszakban kerestek rá.
Tehát meg tudja mutatni, hogy melyik témának vagy kifejezésnek mekkora a népszerűsége, milyen a szezonalitása, hogyan oszlik meg a geográfiai érdeklődése, stb.
Ha készítettél már piackutatást, akkor jól tudod, hogy ezek az információk aranyat érnek.
Tehát a Google Trends egy aranybánya - amennyiben tudod, hogyan használd ki!
Hogyan használd?
#1 tipp: A kulcsszókutatás egyik alapeleme
Bármire is keresünk rá, a Google Trends rengeteg kapcsolódó témakört és kulcsszót fog ajánlani.

De nem csak konkrét kifejezéseket mutat meg, hanem ennél egy jóval fontosabb dolgot is:
Megmutatja, hogy az adott iparágban mire a legérzékenyebbek az emberek.
A képen például a szerencsejáték iparág látható, és néhány perc után világossá válik, hogy a lottónál a határidő és az aktualitás kiemelten fontos.
Ezen kívül a Google Trends mutatja, hogy mekkora növekedést produkáltak az egyes témakörök/kulcsszavak az utóbbi időszakban, így nem csak kapcsolódó kifejezéseket kapunk, de kapcsolódó trending kifejezéseket is - tehát tudjuk, mire érdemes minél gyorsabban reagálnunk!
Fontos: Lehet lapozni a kifejezések alatt, tehát nem csak 5 darab találatot mutat.
#2 tipp: Aktuális trendek felderítése
Ahogy felmész a kezdőképernyőre, lefelé görgetve egyből szembejön a “Mostanában felkapott” szekció.

A cikk írásakor éppen 20 éves az ikonikus film, a Harcosok klubja, illetve szeptember 11-et írunk, a New York-i terrortámadás évfordulóját.
Ezek egyből visszaköszönnek a Google Trends-ben, és azonnal tudjuk, hogy mik a legfrissebb történések a világban. Érdemes rendszeresen ránézni erre a szekcióra, és megnézni a “További felkapott keresések”-et is, főleg, ha az iparágunkban fontosak az aktuális hírek és történések.
#3 tipp: Piackutatás, avagy érdemes-e belépni az adott iparágba
Amikor egy új termék, szolgáltatás, vagy cég ötletén gondolkodunk, nagyon csábító lehet ráugrani egy éppen felkapott témára. Ezzel azonban érdemes vigyázni, mert nehéz megjósolni, hogy a termék kiállja-e az idő próbáját, vagy csak egy divat, amely gyorsan leül. Erre tökéletes példa a fidget spinner, ami 2017 egyik legnagyobb szenzációja volt. Akinek van gyereke, az biztosan észlelte a jelenséget: szinte minden fiatal ujján ott pörgött egy kis műanyag tárgy.
Senki nem tudta, hogy mi volt az oka a fidget spinner sikerének, de az borítékolható volt, hogy nem lesz hosszú életű. Ezzel szemben ott a jojó, ami már évtizedek óta bolondítjaa fiatalokat, és már világbajnokságot is szerveznek neki.

Mielőtt új terméket vagy szolgáltatást vezetnénk be a piacra, érdemes mindig megnézni a Google Trendsben.
A hatalmas kiugrások jelenthetnek hatalmas üzleti lehetőséget (amennyiben elég gyors vagy), de hatalmas veszélyt is - ezért érdemes a stabil lehetőségeket keresni.
#4 tipp: Vajon mikorra kell időzíteni a kampányokat és a posztokat?
Lehet, hogy hosszútávon stabil az iparág, de mindig érdemes megnézni mélyebben is ezeket a grafikonokat.
Az egész stratégiánkat befolyásolja, hogy mekkora szezonalitással számolhatunk az adott iparágban.
Ott van példának az ötöslottó.

Erőteljesen befolyásolja a keresletet az, hogy mekkora az aktuális főnyeremény összege.
Ha pedig nem éves viszonylatban gondolkodunk, még valamit észre lehet venni:

Hetente is nagy kiugrások vannak, mert mindig hétvégén sorsolják az aktuális nyerőszámokat.
Ez azért is fontos, mert megadja, hogy mikorra kell időzíteni például a közösségi média bejegyzéseket. Látszik, hogy az ötöslottónál ezt hétvégére kell megtennünk, hiszen akkor a legnagyobb az érdeklődés. De minden iparág más és más.
Vagy vegyük például a kávét.

Éjjel 2 és hajnali 7 között a legnagyobb rá az érdeklődés, ezért a kávénál szinte mindig éjjel kell publikálnunk. Ezek az információk nagyon fontosak ahhoz, hogy akkor érjük el a célcsoportot, amikor a leginkább nyitottak rá és a leginkább szükségük van az információra.
De hagyományos iparágakat is ellenőrizhetünk ezzel, és az adott területek közötti “keresési népszerűséget” is vizsgálhatjuk. Vegyünk például több egészségügyi területet. Ha például összehasonlítjuk a bőrgyógászat, fogászat és kardiológia területeit, akkor láthatjuk ezek egymáshoz viszonyított keresési trendjét, népszerűségét. Mind a három emelkedő trenden van az elmúlt 5 évben, a fogászat a leginkább kiemelkedő ezek között.
Összegzés
A Google-nak ma már rengeteg nagyon hasznos és professzionális eszköze van, amelyeknek a zöme teljesen ingyenes. Ezek közül az egyik leghasznosabb a Google Trends, amelyet kulcsszókutatásra, piackutatásra, de akár tartalom stratégia kialakítására is lehet használni.