Új weboldalt szeretnél készíttetni, de nem tudod, hogyan kérj árajánlatot egy webfejlesztő cégtől?
Bemutatom neked azokat a legfontosabb szempontokat, amelyek nem csak az árajánlat kérésben segítenek, de megkönnyítik a beérkezett ajánlatok összehasonlítását is.
Ha az alábbi 10 pontot összeírod, hidd el, te is sokkal jobban átlátod majd, mit vársz el a leendő honlapkészítődtől. Lássuk, tehát mik azok az információk, amik alapján egy webfejlesztő árajánlatot tud adni neked egy új weboldal megtervezésére és programozására.
Weboldal árajánlat kérés instrukciók 10 pontban
01Írj egy pár mondatot a vállalkozásodról
Ez az egyik legfontosabb kezdő lépés. Mutasd be röviden a cégedet, írd le mivel foglalkozol, kiknek dolgoztok, milyen termékeitek, szolgáltatásaitok vannak, és ezt, hogy értékesítitek.
Vállalkozásod bemutatása mellett leírhatod személyes történeted, a vállalkozás legfontosabb mérföldköveit és a jövőre vonatkozó terveidet is.
Egy játékbolt esetében nincs szükség túl sok információra ahhoz, hogy a webfejlesztő megértse mivel foglalkozol, de vannak olyan területek, ahol bizony bővebb kifejtésre van szükség ahhoz, hogy az ajánlatot készítő képbe kerüljön. Már ezekből az információkból az árajánlatban kaphasz olyan plusz szolgáltatásokra is árakat amelyekre nem is gondolnál.
02Van már weboldalad? Mi az, amivel elégedett voltál és mi az amivel nem?
Ha nem nulláról kezdjük a munkát, hanem már van egy meglévő weboldalad, ami helyett egy újat szeretnél, akkor ez sok lehetőséget ad arra, hogy korábbi tapasztalataidat felhasználva még jobbat alkossunk. Ehhez az alábbi információkat kell megosztani a webfejlesztővel:
- Mi a weboldalad elérhetősége (webcím, vagy másnéven domain név)?
- Mikor készült az oldal?
- Milyen tapasztalataid voltak a használata során?
- Mi az, ami tetszik benne és mi az, amin mindenképpen változtatnál?
- Hírdettél valaha Google Ads-ben, és ezeket az adatokat megtudod e osztani?
- Van-e Google Analytics, és Google Search Console összekapcsolás oldalhoz? Ez a két eszköz olyan adatokat tud biztosítani a fejlesztőnek, ha nem egy kétbalkezes, és konyít valamennyit az online marketinghez, amely az elképzelt honlap teljes struktúráját megváltoztathatka.
Nagyjából ezek azok az információk, amelyek sokat segíthetnek a webfejlesztőnek abban, hogy pontosan lássa mi a jelenlegi helyzet és milyen irányokba szeretnél tovább haladni. Ezzel az infóval már tud adni neked egy megközelítő weboldal árajánlatot. Hidd el, sokkal jobb, ha még pontosítod, az elképzeléseidet, mert lehet, hogy kapsz olyan szolgáltatásra is ajánlatot, amire az alábbi pontokban adott válaszaid kiderítik, hogy nincs is rá szükséged!
03Mi a célod az új weboldallal?
Egy weboldal sokfajta szerepet betölthet egy cég üzleti- illetve marketing terveiben. Ugyanakkor már a tervezés elejétől kezdve fontos tudni, hogy ezen célok közül melyek élveznek prioritást, mert magának a weboldalnak a funkcionalitását, működését is ezeknek a céloknak a minél hatékonyabb megvalósításához kell hozzáigazítani.
Nézzük, hogy melyek a leggyakoribb célok egy weboldal esetében
- szakértői szerep növelése
- kapcsolattartás az ügyfelekkel
- lead gyűjtés
- hírlevél feliratkozók gyűjtése
- termék / szolgáltatás értékesítés
- brand építés
04Rendelkezik céged arculati leírással, arculati színekkel vagy logóval?
A logó a legfontosabb arculati elem és a vállalkozások többsége rendelkezik vele. Ennek ellenére előfordul, hogy a webes megjelenés megújítása mellett a logót is frissíteni kell.
Nagyobb vállalatok esetében arculati kézikönyv készül, amelyben a logó mellett színek, betűtípusok és akár webdesignra vonatkozó ajánlások is definiálva vannak.
Mivel a webes arculatnak igazodnia kell a céges megjelenéshez, ezért már a tervezés előtt fontos tudnia a webfejlesztő csapatnak, hogy milyen „hozott anyagból” kell gazdálkodnia, melyek azok a színek, betűtípusok, logó és formavilág, amelyet figyelembe kell venni a design megtervezése során.
05 Ki a célközönséged?
A weboldal nem elsősorban a megrendelőnek, hanem sokkal inkább a célközönségnek készül. A weboldalnak a célközönség ízlését kell tükröznie, az ő web felhasználási szokásaikhoz kell igazodnia, ellenkező esetben gyengén fog teljesíteni. A célközönség vizsgálata során az életkor, iskolázottság, beszélt nyelv, érdeklődési terület, web használati szokások, eszköz használati szokások azok, amelyeket előtérbe kell helyezni. Az így elkészített profil, hivatalos nevén ezek a demográfiai adatok segít abban, hogy olyan weboldal készüljön, amelyet utána a potenciális ügyfelek szívesen használnak.
06 Milyen menüpontokat és funkcionalitást szeretnél a weboldalra?
A weboldal tartalmi elemeinek és funkcionalitásának meghatározása lehet a webfejlesztés munka része is, de sok olyan ügyfelünk van, akik már egy határozott elképzeléssel fordulnak hozzánk a tartalmat illetve funkciókat illetően. Ezek az információk sok esetben a korábbi tapasztalataikból vagy valamelyik konkurens weboldalán látottakból származnak.
Ha tudod, hogy mik azok az elemek, amelyekre mindenképpen szükséged van, írd bele az árajánlatkérésbe. Ellenkező esetben itt látsz egy listát a leggyakoribb funkciókból, amelyekből kiválaszthatod, mire van szükséged:
- webshop
- blog
- chat
- online foglalás
- képgaléria
- videó galéria
- jelszóvédett felület
- árkalkulátor
- kapcsolatfelvételi űrlap
- GYIK
- parallax megoldások
- slider
- online fizetés
- képzési felületek
07 Milyen weboldalak tetszenek neked és miért?
A webdesign-ban sokféle stílus keveredik és az aktuális trendek mellett van pár olyan örökzöld megjelenési forma, amelyek sok éve nem mennek ki a divatból. A sokfajta irányzat közül nehéz a webdesignernek rögtön arra rátapintania, amelyik a megrendelő ízlésével egybevág.
Ezért azt szoktuk kérni, hogy mutass pár olyan weboldalt, amely tetszik neked, mert a látottak alapján el tudjuk dönteni, hogy milyen színek, formavilág és stílus, amiben gondolkodnunk kell a design elkészítése során. Viszont fontos tudnod! A weboldal kinézete nem neked készül hanem a látogatóidnak, és nem biztos, hogy a két ízlésvilág egybe vág.
08 Mi az, amit semmiképpen sem szeretnél viszontlátni az oldalon?
Egészen addig, míg ezt a kérdést nem vettük bele az ajánlatkérésbe, gyakran belefutottunk abba a helyzetbe, hogy az első design tervek után derült ki, hogy melyek azok a színek, formák vagy design elemek, amelyektől a megrendelő mereven elzárkózik, és semmiképpen sem szeretné a weboldalán látni.
Ilyenkor kénytelenek vagyunk egy újabb kört futni a tervezéssel, módosítani a design-t, ami természetesen az idő kiesés mellett némi csalódottsággal is tölti el a projektben résztvevőket.
Az ilyen esetek megelőzése érdekében már jó előre meg szoktuk kérdezni, hogy mik azok a színek, formák vagy design stílusok, amelyeket határozottan csúnyának találsz.
09 Kik a fő versenytársaid?
A versenytársak ismerete nélkül nem javasolt egy új weboldal tervezésébe belekezdeni. Adott esetben a versenytárs elemzés a projekt részét is képezheti, de ha ügyfelünknek már pontos képe van arról, hogy kik a weben a legfőbb konkurensei, akkor ezt mindenképpen meg szoktuk kérdezni.
Az új weboldalnak ugyanis ezekkel az oldalakkal kell versenybe szállni rögtön az után, hogy élesítettük. A verseny pedig nem csak a design-t, hanem a funkcionalitást, a menüpontok tartalmát és értelemszerűen a Google helyezéseket is jelenti.
A versenytársak ismerete segít minket ahhoz, hogy olyan megjelenést, funkcionalitást és tartalmi struktúrát tervezzük, amely legalább egyszinten van a konkurensekkel.
10 Határidő és költségvetés
Végére hagytam a legkényesebb kérdést, a határidőt és a költségvetést. A határidő nem csak a webfejlesztőt érinti, mivel egy modern weboldal esetében nagy mennyiségű szöveges és képi anyagot kell elkészíteni ahhoz, hogy élesíteni lehessen. Éppen ezért fontos egy olyan időpontot kitűzni, amelyet reálisan teljesíteni tud minden projektben érintett.
A költségvetés bár a legtöbb esetben nincs definiálva, de ennek ellenére előfordul, hogy akár pályázati akár marketing költségvetési szempontok miatt, jó előre tudható, milyen büdzsével kalkuláhatunk.
A befektetés és a bevétel között az a nagy különbség, hogy az előbbit mindenki sajnálja, az utóbbit pedig mindenki irigyli.
Ne legyél rest összeírni minden gondolatod az árajánlat kérés előt, és mikor bekéred azokat, és megérkeznek, ne csak az összegre fordíts figyelmet, hanem arra, hogy milyen szakértelmet fogsz kapni az adott cégtől.
Jakab Zsolt
Jakab Zsolt vagyok a HW Online Online Marketing Tanácsadó társalapítója. 2005 óta foglalkozom Online Marketinggel ezen belül és keresőoptimalizálással és Google Ads hirdetés kampánymenedzsmentel. Az évek során több mint 300 KKV marketing tevékenységében vettem részt. Szenvedélyem és hobbim is a keresőoptimalizálás, ezért napi szinten foglalkozom és képzem magam a témában. Speciális szakterületeim a technikai SEO, SEO Audit, és a Google Ads hirdetések kezelése. Nincs jobb visszajelzés mint a megelégedett ügyfél, ezért a szlogenünk is az, hogy Az Ön sikere a mi sikerünk is... Hozz te is egy jó döntést, és tartozz megelégedett ügyfeleink közé!