Hogy törölj tranzakciókat Google Analyticsben

Mérni, mérni, mérni... Az adatvezérelt gondolkodás!

Minden weboldal tulajdonosnak kötelező elem a Google Analytics szoftver használata. Ez a szoftver segítséget nyújt abban, hogy milyen irányban halad az oldal, milyen médiaplatformok, hozzák a látogatásokat, melyik marketing stratégia kifizetődő, és melyeket érdemes megszüntetni. Ha nem mérjük a weboldal teljesítményét, a marketingbe SEO-ba fektetett munka kidobott idő és pénz.

Bátran vágjatok bele az Analytics használatába, válts adatvezérelt gondolkodásra, és legyél több mint az átlag.

A weboldal készítés után, ügyfeleink szerencsére már napi szinten használják főleg a webáruház tulajdonosok. Az Analytics segítségével pontosan tudják mérni az eladásaikat, a tranzakciók részleteit.

Viszont mindig jön egy általános probléma, hogy mi van akkor, ha az ügyfél lemondja a megrendelést, módosítja a tételeket. Ha ezt nem követik figyelemmel, nem vezetik fel a tranzakciók közé az Analyticsben, fals adatok alapján fognak döntéseket hozni, riportolni.

A Google is felismerte ezt a problémát, és adott egy eszközt a webáruház tulajdonosok kezébe, hogy a tranzakciókat visszavonhassák módosíthassák.
Ha jól állítottad be az Analyitics-et, bekapcsoltad az E-kereskedelemi méréseket, és a weboldalad programkódja beküldi a vásárlásokból származó tranzakciós adatokat, akkor minden vásárlást mérni tudsz.

Analyticsben ezeket az adatokat az alábbi menüben találod

Konverziók - Elektronikus kereskedelem - Értékesítési teljesítmény jelentés

Google Analytis - Ekereskedelem

Nézzünk is meg három példát, a tranzakciók módosítására.

Lemondták a megrendelést, hogy töröld a tranzakciókból?
Módosították a megrendelést levonást kapott, hogy módosítsam a tranzakciót?
Hozzátettél a megrendeléshez, hogy tudod plusszoltatni a tranzakciókat?

Két módszer van rá.

Vagy programozói segítséget kérsz és a módosításokat, törléseket a webáruházad küldi be a rendszerbe, vagy kézzel elvégzed a módosításokat.

A programozás időbe telik, viszont hosszú távon gyorsabb megoldás, sőt automatizáltathatos is. A kézi beküldés időigényesebb, de programozást nem igényel
Mielőtt a fenti három kérdésre konkrétan válaszolnék, bemutatom neked azt a felületet, ahol ezt megteheted.

Irány a Google Analytics Hit Builder felületére. Kattintsunk a Click here to authorize linkre. Ezután fiók azonosítást kér.

 

A Google Analytics Hit Builder felület

Google Analytics Hit Builder felülete
Google Analytics Hit Builder felülete

Nagyon figyelj, hogy azt a fiókod azonosítsd be, amelyben az Analytics fiók is megtalálható.

Az első résszel most még nem is kell foglalkoznod. Erre visszatérünk később, az utolsó lépésben kell használni. A lényege annyi, amit megfigyelhetsz hogy a Hit payload mező automatikusan töltődni fog az általad megadott paraméterekkel.

Google Analítics Hit payload - tranzakciók visszavonása egyszerűen
Hit payload

Most jön a lényeg, ahol meg kell adni az adataidat ez a Hit parameter details részére és írjuk be a módosítani kívánt tranzakció adatait.

Alapértelmezetten ezt kapod

Alapértelmezett paraméterek a tranzakció visszavonásához
Alapértelmezett paraméterek

 

Mi mit jelent, hogy kell kitölteni?

 

Alap előre beállított paraméterek

v: Verzió - (alapértelmezetten meg van adva nem kell módosítani)
t: HIT típus választás - (A legördülő listából válaszd ki a transaction-t)
tid: Tracking ID / Property ID - (itt add meg a követési azonosítód, ha összekapcsoltad a fiókod egy listából kell választanod)
cid: Client ID. - (Ügyfél azonosító. Ide írj be egy tetszőleges számsort, és nyomd meg a sor végén található kunkorodó nyilacskát)

Ezeknek az adatoknak a kitöltésével beazonosítottad a kliensed, a fiókod, most pedig a tranzakciós adatokat kell felparaméterezni.

 

Ne ijedj meg nem lesz bonyolult!

 

Kattints az Add paraméter gombra, és kezd el kitölteni az adatokat.

Általános paraméterek a tranzakciók módosításához
Általános paraméterek a tranzakciók módosításához

 

ti: transaction ID. Required. - (tranzakció azonosító)
tr: Transaction revenue - (Tranzakció összege)
ts: Transaction shipping - (Postaköltséget adhatod meg. Ez egy opcionális elem)
tt: Transaction tax ( Itt adhatod meg az adót. Nem kötelező elem, de érdemes megadni.)
cu: Currency code (a pénznemet adhatod meg. Magyar Ft esetén HUF)

További paramétereket is fel tudsz venni, ha erre szükséged van, a leírását a linkre kattintva találod. Ezek viszont az alapok, amit érdemes használni, ugyanis alapértelmezetten az Analyticsben is ezek az adatok jelennek meg.

Google Analtics - tranzakciók
Google Analtics - tranzakciók

Most hogy tisztáztuk az alapokat, térjünk vissza a kérdésekre.

Lemondták a megrendelést, hogy töröld a tranzakciókból?

Ha én a fenti Analytics képen található első, azaz 942/3538/20210512 tranzakció azonosítót szeretném törölni, akkor az alábbi módon paraméterezd fel.

Fontos, hogy az értékek előtt mindig mínusz előjel szerepeljen. Ha tizedest kell megadni akkor azt ne vesszővel, hanem ponttal vezesd fel.

Google Analytics - tranzakció törlése
Google Analytics - tranzakció törlése

Ezután már csak be kell küldened, az adatokat.

A Hit payload mező automatikusan kitöltődött neked most ellenőrizned kell.

Kattints a Validate Hit gombra.

HIT validálás
HIT validálás

Ha mindent rendben talált a rendszer akkor ezt jelzi is neked, és a Send hit to Google Analytics gombbal be is tudod küldeni a rendszerbe.

A HIT beküldése
A HIT beküldése

 

Módosították a megrendelést levonást kapott, hogy módosítsam a tranzakciót?

Ugyan így a fenti paraméter beállítások segítségével meg tudod oldani, a levonást. Nagyon figyelj, hogy ne a megrendelés teljes összegét add meg, mert azzal kiütöd a megrendelést, hanem a negatív korrekció összegét. Ha elküldöd akkor a korrekciós összeggel fogja csökkenteni az értéket.

Hozzátettél a megrendeléshez, hogy tudod plusszoltatni a tranzakciókat?

Ugyan így a fenti paraméter beállítások segítségével meg tudod oldani, viszont, ha hozzá kell adni összeget. Nagyon figyelj, hogy ne a megrendelés teljes összegét add meg, hanem a pozitív korrekció összegét. Ha elküldöd akkor a korrekciós összeggel fogja megnövelni az értéket.

Mikor látod a változásokat az Analytics statisztikában?

Nem a gyorsaság világbajnoka a rendszer, tapasztalatok alapján minimum 20 perc, de egy órán belül megtörténik a módosítás.

Ha riportokat készítesz akkor figyelj arra, hogy a törölt tranzakció arra a napra kerül, amikor beküldöd. Ha a törlést még aznap elküldted, amikor az eredeti azonosító bekerülése megtörtént, akkor a riportodban a tranzakció nem jelenik meg.

Ha a vásárlás korábban történt (pl. január) és te februárban törölted a tranzakciót, akkor a januári riportban meg fog jelenni az összeg, a februáriban viszont negatív összeget fogsz látni. Ha pedig a januári-februári időszakot riportolod, akkor kapod meg a nullás értéket a tranzakcióra.

Egy rövid videóban is bemutatom neked a folyamatokat.