Sajnos egyre jobban hígul a szép szakmánk a programozás, a weboldal készítés, a keresőoptimalizálás. Szakmámból kifolyólag rengeteget olvasom a magyar és a külföldi konkurencia oldalait.
Blogokban nagyon sok hasznos információ található, ami egy laikus számára is érthető és alkalmazható, viszont az utóbbi időben egyre jobban burjánzik a megalapozatlan szakmaiságból kifolyó ügyfél átverések, a weboldal készítésre vonatkozó lódítások, a keresőoptimalizálás misztifikálása, és ebből kifolyó átverések, pénzlehúzás.
Ezért ebben a bejegyzésben szeretnék rendet rakni pár eszköz használatában, és a keresőoptimalizálás kapcsolatában.
Kaptam egy kéretlen levelet, különböző webes szolgáltatásokról. Nem vettem róla tudomást, töröltem mert a levél tartalma sem volt igazán meggyőző!
Pár napra rá kaptam még egy levelet ugyan attól a "cégtől". A levélben nem volt leiratkozó, így gondoltam utána nézek az oldalnak. A szakmában eltöltött több mint 15 év alatt, soha nem írtam bejegyzést konkurenciáról. Nem tartottam fair dolognak. Most sem írok nevet, aki kíváncsi úgyis hamar rátalál. Ettől szolgáltatás csomagtól elhasaltam, továbbá ha már ők is voltak olyan pofátlanok, hogy szemeteljenek a postaládámba, akkor miért ne ássam bele magam én is.
Az oldalon sem tudtam leiratkozni a „hírlevélről”, továbbá semmilyen cégadat nem szerepelt, de a hülyeségek tárháza volt megtalálható. Olyan állításokra hivatkoznak, amik egyszerűen nem léteznek, és olyan állítások, amik nem igazak.
Szedjünk is szét egy szolgáltatás csomagot, mert a weboldaluk azt sugallja, és néhány pontján állítja, hogy ez fontos keresőoptimalizálási tényező.
Az egyik 30.000 Ft-os csomagjukban az alábbi szolgáltatások találhatók
- Sitemap generálás
- robots.txt készítés
- Analitycs fiók
- Analitycs követőkód beállítás
- Search Console beállítás
- Ajándék: Alap SEO tipp lista
Először is tisztázni kell egy fontos dolgot!
A fentebb felsorolt dolgok SEO eszközök. Vehetjük úgy is, hogy van egy föld darabunk, amit meg szeretnénk művelni, ehhez van ásónk, kapánk és gereblyénk. Ha nem használjuk ezeket a munkaeszközöket, vagy csak egy részét, termés akkor is lesz.
Hogy visszafordítsam ezt SEO-ra, ha tud a Google a weboldaladról (miért ne tudna, biztos helyeztél el pár linket már a weboldal életében) minőségiek a tartalmaid, a fentiekben felsorolt egyik eszközt sem kell ahhoz használnod, hogy akár első pozíciókat érjél el weboldaladdal. Ha esetleg mindegyikkel rendelkezel, de nem tudod használni, akkor teljesen mindegy, hogy van vagy nincs.
Visszatérve a földműveléshez, ha fellazítjuk a talajt az ásóval, a palántákat nem haddjuk megfulladni a gaztól amit kapával kiirtottunk, sokkal több termés lesz.
Ha ezeket az eszközöket, megtanuljuk használni, értjük a működésüket mi mire való, különböző SEO stratégiákat alkothatunk meg, különböző problémákra.
Spóroljunk együtt 30.000 Ft-ot most?
SITEMAP vagy másnéven webhely térkép
Kezdjük a sitemap kérdésével és két állítással.
A webhelytérképet kicsit jobban kibontom nektek, mint a többi SEO eszközt, mert az oldal szolgáltatása is a webhelytérképre hegyeződik ki.
Átlagos céges weboldalak 20-50 oldalnál nem tartalmaznak többet. Átlagos kiskereskedelmi webáruházak 200 – 1000 oldal körül mozognak. Ezeket az oldalszámokat a Google pillanatok alatt feldolgozza, ha a weboldal átjárható.
A sitemap megléte nem rangsorolási tényező, a Google enélkül is rangsorolja a weboldalt. A webhelytérkép meglétével segíthetünk megérteni a weboldalt és diagnosztikai célokat is szolgálhat. Az nem SEO szakember, aki a fenti képen található állítást kijelenti. Nagyon sokat olvasok a témában, de ilyen kijelentéssel nem találkoztam ez egyszerűen lódítás.
A szakemberek tudják mire való, miért mikor kell és mikor nem kell használni.
Továbbá nyilvánosan elérhető a Google által fenntartott Központi Webmester Blog ahol nagyon hasznos információkat találhatsz a keresőoptimalizálásról, és folyamatos téma a sitemap is. Ha neked egy statikus weboldalad van, amit nem frissítesz, amin van 10-20 menüpont, és minden menüpontod belső linkeken elérhető, a sitemap megléte teljesen felesleges, ha nem fogod ezt tovább hasznosítani diagnosztikai célokra, például egy webmester eszközökben, ahol láthatod a feltérképezési arányokat, ezzel utalva esetleg a minőségi hibákra. Bár ilyen kis oldalszámoknál, ha nincsenek tartalmi duplikációk az indexelés valószínűsíthetően 95-98%-os lesz.
Mikor érdemes már foglalkozni a webhelytérképpel?
Ha dinamikus oldalad van, több 100, több 1000 vagy több 10.000 oldalból áll, folyamatosan új tartalmakat közölsz, a régi tartalmaidat frissíted, akkor már érdemes használni az oldaltérképet, mert ebben már megtudod mutatni a keresőrobotnak, hogy van új tartalmad, az mikor jött létre, és ha régebbi tartalmat módosítottál mikor volt a módosítás. Továbbá az előbb már említett minőségi mutatókat is fel tudod mérni.
Mit érdemes elhelyezni a webhely térképben, hogy használd?
A webhelytérképbe, csak azokat az URL-eket jelenítsed meg amit amúgy is indexelésre jelöltél ki. Az indexelésre jelölésről bővebben itt olvashatsz. Ha vannak olyan linkjeid, amelyek fontos az indexelésre, de linkeken keresztül nem elérhető, azt minden esetben tüntesd fel benne. Minden esetben jelöld, hogy az adott tartalmad mikor jött létre vagy mikor módosult.
XML sitemap felépítése
Az első és második sorban találod a szabványos fejlécet. Ezt minden webhelytérképnek tartalmaznia kell.
A harmadik sor tartalmazza az URL re való adatok nyitását amit a nyolcadik sor zár le.
A negyedik sorban a LOC tartalmazza a teljes URL-t
Az ötödik és hatodik sor changefreq megadta ilyen gyakran változik az oldal. Ez az érték általános információkat nyújtott a keresőmotorok számára. Sajnos visszaélésekre is okot adott, mert olyan URL-t is megjelöltek napi frissítésre, ami esetleg csak havonta vagy rosszabb esetben soha nem változott, ezzel rákényszerítve a keresőrobotot a felesleges gyakori indexelésre. A priority az URL-nek a prioritása volt a webhely többi URL-éhez képest. Az érvényes értékek 0,0 és 1,0 között mozoghatott. Ezeket az elemeket a Google figyelmen kívül hagyja. A priority és a changefreq értékeket ki is lehet hagyni a sitemap-ből.
A hetedik sor tartalmazza azt a dátumot és időt amikor létrejött a tartalom, vagy a módosítása megtörtént. Ez a keresőrobot számára egy fontos érték, ezért ha ezt valótlanul tünteted fel, akkor leállíthatják a beolvasását (erre még nem láttam pédát a Google viszont említést tesz róla).
A kilencedik sor, lezárja az második sor nyitását.
Az URL-ek bármilyen sorrendben felvihetők. A webhelytérképen található URL-pozíció nem fontos. A Google nem abban a sorrendben térképezi fel az URL-eket, amelyben azok megjelennek a webhelytérképen.
Webhelytérkép létrehozása ingyen
Ha a HW Plus CMS rendszer használod weboldalad kezelésére, akkor a rendszerbe beépített sitemap generátort találsz. Nem csak elkészíti neked, hanem a Googlet is értesíti róla, ezzel a webmester fiókba is mindig a legfrissebb adatokat láthatod.
Ha valamilyen más ingyenesen letölthető tartalomkezelőt használsz, mint például a WordPress, különböző kiegészítők segítségével létre tudod hozni a webhelytérképet.
Ha statikus oldalad van, rengeteg ingyenes eszköz lelhető fel az interneten amivel elkészítheted a webhely térképet. Statikus oldalak esetén nem nagyon jellemző, hogy több 100 URL-el rendelkezzen, így a legtöbb online sitemap generátort is használhatod, mert általában 100 - 500 linkben van korlátozva az ingyenessége.
Sitemap mérete
Minden sitemap formátum (tömörítés nélkül) 50 MB-ra és 50 000 URL-re korlátozza az egyes webhelytérképek méretét. Ha nagyobb fájllal vagy több URL-lel rendelkezel, akkor a listáját több webhelytérképre kell felosztani. Létrehozhatsz webhelytérképindexet is (azaz webhelytérképek listájára mutató fájlt), és elküldheted ezt az egyetlen indexfájlt a Google-nek. Több webhelytérképet és/vagy webhelytérkép-indexfájlt is elküldhetsz.
Sitemap tippek
- Ne helyezz el olyan URL-t ami nem elérhető a weboldalon (404)
- Ne helyezz el olyan URL-t ami átirányítást tartalmaz (301, 302)
- Ne helyezz el olyan URL-t ami csak bejelentkezés után érhető el.
- Ne helyezz el olyan URL-t amit NOINDEX-re állítottál.
Diagnosztikai szempontból nagyobb weboldalak esetén érdemes a webhelytérképet szegmentálni.
Például, ha kis oldalad van, és fontos, hogy információkat kapj a képeid indexeléséről akkor készíts egy térképet, a weboldalról és egyet a képeidről.
Ha webáruházad van, akkor készíthetsz a webhelyet általános oldalairól, blogodról egy térképet és készíthetsz külön a termék kategóriaidról és termékeidről.
Így a Webmester eszközökben akár külön is tudod analizálni őket.
Robots.txt
A robots.txt fájl tájékoztatja a keresőmotorok feltérképező robotjait, hogy melyek azok az oldalak és fájlok, amelyeket lekérhetnek oldaladról, vagy melyek azok, amelyeket nem.
Mielőtt robots.txt fájlt készítenél (vagy hozzálátnál az URL-ek letiltásához), érdemes megismerned a módszer korlátait.
- Előfordulhat, hogy a robots.txt utasításait nem támogatja minden keresőmotor. A robots.txt fájlokban található utasítások nem kényszeríthetik a weboldaladon a feltérképező robotok kívánt viselkedését, a feltérképező roboton múlik, hogy betartja-e őket.
- Az egyes feltérképező robotok másként értelmezik a szintaxist.
- A kizárt oldalak továbbra is indexelhetők, ha más webhelyeken található linkek mutatnak rájuk.
Rendkívül fontos, a robots.txt ajánlásokat adnak a keresőrobotoknak, konkrét szabályozásra nem való. Ha azt szeretnéd, hogy valamelyik oldalad ne jelenjen meg a Google rendszerében, használj noindex direktívákat. A Google 2019 szeptember 1-el nem veszi figyelembe a robots.txt-ben elhelyezett noindex paramétert! Ha ezt a paramétert szeptember 1. után használod, a weboldal tartalma indexelésre kerül.
Mivel a Robots.txt a feltérképező robotok szabályozására (tiltás használata) való, egy átlag weboldalnak semmit nem számít, hogy a fájl létezik-e a szerveren, avagy sem!
Biztonsági kockázatot is rejthet robots.txt
A robot.txt vel kapcsolatban nem szokták felhívni a figyelmet rá, de érdemes óvatosan megadni a tiltott elemeket. Ugyanis a robots.txt nyilvánosan elérhető, ha közvetlen meghívást kap. Mivel minden esetben a neve robots.txt és minden esetben a gyökér könyvtárban kap helyet, ezért a domain név után ha beírjuk a böngésző címsorába, hogy robots.txt máris megtekinthető https://www.hwonline.hu/robots.txt
Konkurencia elemzésnél sokszor használjuk ennek a fájlnak is az elemzését, ugyanis, ha valamit el akarunk rejteni a robotok elől, az információval is szolgálhat. Például olyan marketing anyagok, amelyek az eladást segítik, de csak bizonyos adatok megadása után elérhető.
De a hackerek is előszeretettel használják, mert pl. kiderülhet belőle, hol helyezkedik el az adminisztrációs felület, vagy egy weboldal könyvtárszerkezeti struktúra is láthatóvá válhat. Tehát gondoljuk meg mi az, amit megadunk ebben a fájlban!
Ha a biztonsági kockázatokba jobban beleásnád magad, akkor ajánlom figyelmedbe Csentes Zoltán blog bejegyzését, ahol élő példán keresztül, taglaltan és érthetően mutatja be a robots.txt-ben elhelyezett adatok veszélyeit!
Robots.txt létrehozása
Ingyenesen több 100 robots.txt generátor fellelhető az interneten, de saját magad is létre tudod hozni. Egy átlag weboldal esetén, ahol nem szeretnél tiltani semmit, nyiss meg egy jegyzettömböt és az alábbiakat helyezd el benne.
User-agent: *
Disallow:
Sitemap: https://www.hwonline.hu/sitemap.xml
Az első két paraméterrel minden robotot feltérképezése engedélyezel.
A Sitemap: paraméterben pedig megadhatod a robotoknak, hogy hol található a webhelytérkép.
Ezt egy nem kötelező elem, és akkor érdemes használnod, ha nem a szabványos helyen (weboldal gyökér könyvtára) vagy nem a szabványos névvel láttad el (sitemap.xml).
Aki egy kicsit is ad a keresőoptimalizálásra 100%, hogy használja a Webmester eszközöket, ahol a Google számára alapból feltöltjük a webhelytérképet. Magyar piac esetén kb. csak a Google keresőre érdemes koncentrálni, és aki több lábon is szeretne állni, akkor a Bing keresőre is szentel egy kis figyelmet, de ott is beregisztrál a Bing webmester eszközökbe.
Ezután mentsed el robots.txt néven és töltsed fel a weboldal gyökér könyvtárába. A nevétől és az elhelyezésétől soha ne térj el.
Az alábbi paramétereket tudod még használni a robots.txt-ben
- Noindex (elavult 2019.09.01)
- User-agent
- Disallow
- Crawl-delay
- Visit-time
- Request-rate
- Allow
Ezeket nem fejtem ki bővebben, akinek szüksége van rá ingyenesen eléri a hozzá tartozó adatokat. A weboldalak 99.9%-ának semmi szüksége a további paraméterezésre. A HW Plus CMS rendszerében az adminisztációs felületről elérik az ügyfelek a szerkesztését, így nem kell FTP-t használni, és egy teljes segédletet biztosítunk, hogy kell paraméterezni ezt a fájlt!
Google Analytics fiók
A Google Analytics szolgáltatás segítségével, mérni tudod a weboldalad látogatottságát, és a látogatásokhoz tartozó interakciókat. Ha nem használod ezt a szolgáltatást, akkor igazán a weboldalad sorsa sem érdekelhet. Ha keresőoptimalizálást nem is alkalmazol akkor is egy kötelező elem.
Google Analytics telepítése
A telepítése roppant egyszerű. A HW Plus CMS rendszerben egy mozdulattal a beállításokban elhelyezhető az Analytics kód. Elhelyezés után minden oldalt mérni fog. Ingyenesen letölthető CMS rendszerek esetén is hasonlóan az általunk fejlesztett CMS-hez, egyszerű a beillesztés. A Google a barátod, az első találatok között megtalálod a telepítés folyamatát.
Ha statikus oldalad van, akkor kicsit munkásabb a helyzet, ugyanis minden oldalba el kell helyezned az Analytics által adott kódot amit mérni akarsz. A mérő kódot minden oldalon közvetlenül a nyitó "head" címke után kell beilleszteni.
Az Analytics sokfélekép konfigurálható, csak egy cikk sorozatban lehetne kibontani, ezért most nem kezdek bele.
A lényeg az, hogy az Analytics telepítését is el tudod végezni saját magad!
Search Console beállítás
Az egyik kedvenc SEO eszközöm a Search Console. Nagyon sok információ kinyerhető belőle a weboldalról.
Pár adat amit meg tudsz tekinteni:
- indexelt oldalak
- hibák
- strukturált adatok
- keresési kulcsszavak
- átkattintási és megjelenési adatok a keresőben
- link látogatottsági adatok
- oldal sebesség adatai
- stb.
Ha a keresőoptimalizálással csak érintőlegesen is foglalkozol, ennek az eszköznek a használata kötelező.
A weboldalba telepíteni pedig pofon egyszerű. Regisztráció után több lehetőséget is biztosít számodra, és mindegyike úgy van dokumentálva, hogy bárki tudja telepíteni.
Ajándék: Alap SEO tipp lista
A 30.000 Ft-os szolgáltatási díjból, ez az egyetlen ami értéket képviselhet. A tartalmával persze nem vagyok tisztában, de ha csak egy tipp lista ahogy a neve is takarja, akkor az nem ér meg 30.000 Ft-ot.
Ha valaki átolvassa a mi blog bejegyzéseinket, biztos vagyok benne, hogy sokat fog tanulni a keresőoptimalizálásról, és alkalmazni is tudja a leírtakat. Ezt ingyen biztosítjuk.
Nagyon sok konkurenciánk is biztosít ingyenes anyagokat, amelyek azonnal alkalmazhatók jó minőségben.
Összefoglaló
A felsorolt munka elvégzése egy adminisztrálható oldal esetén kb. 20 perc egy kávéval együtt, így elég izmos óradíjat számolnak fel. Természetesen, ha valakinek igénye van egy ilyen szolgáltatásra, és semmi ambíciója nincs arra, hogy ezeket Önmaga telepítse, egész nyugodtan rendeld meg. Igaz, hogy ezeknek az eszközöknek a beállítása semmilyen rangsor előnyt nem jelent, de legalább van.
Én azt javaslom, ha szükséged van ezekre a szolgáltatásokra, akkor bízd olyan csapatra a feladatot, akik beállítás és telepítés után megtanítják használni és értelmezni az eszközöket, hogy a jövőben kamatoztathasd, vagy ha semmi esetre sem szeretnél ebben saját tudást összeszedni akkor válasz egy olyan SEO-s céget, aki komplexen 1-2 éves szerződéssel folyamatosan elvégzik a keresőoptimalizálást.
Egy kis csavar
A weboldalon megtalálható 3db referencia.
A referenciákból csak kettő az ami élő oldal, a harmadik nem elérhető.
Megtekintettük az oldalak webhely térképét és a következők derültek ki:
Tehát amit referencia ként feltüntettek, ők is egy ingyenes online generátorral hozták létre a webhelytérképet. Lehet érdemes lett volna kivenni a kommentet a fájból, legalább a referenciában. www.xml-sitemaps.com oldalon 500 linkig ingyenesen létrehoztatod saját webhelytérképed te is!
Az egyik referenciájuknál büszkén írták, hogy kb. 18.000 linkel rendelkező oldalnak csinálták meg a weboldal térképét. A referencia weboldalról is meg van a véleményem tökéletesen láthatók a szakmai hiányosságok, arról nincs fogalma a programozónak, hogy egy linket, hogy kell felépíteni, a forrás tele van más weboldalakból összeollózott kommentekkel, a strukturált adatokat sem tudják használni. Hányaveti munka. Ezért átnéztem azt a 18.000 linket is. Bárcsak ne tettem volna. Amit egy sitmappal hibát el lehet követni az el van követve. Azt sem tudják, hogy nem küldünk indexre olyan linkeket, amelyek duplikáltak, keresésből fakadóak, lényegi tartalmat nem tartalmaznak. Nem tudom milyen felmérés volt a saját maguk által programozott oldalon. Ha erre a SEO-hoz vagy a weboldal készítéshez értő ember ránéz azonnal látja mik a problémák. Azt sem nagyon értem, hogy miért nem egy olyan szoftvert írtak meg, ami minden újonnan létrejött link után, pingelteti egyet a Google-t, és feltöltik automatikusan a webhelytérképet. Ehelyett hetente egyszer futtatják le.
Lezárásként egy idézet a weboldalról
"Ügyfeleink kezét nem engedjük el a megrendelést követően sem. Ha változik weblapjának struktúrája, kedvezményesen utána igazítjuk a már korábban megrendelt sitemap generátorát."
Ezt a mondatot pedig mindenki tegye oda, ahova akarja :)