Megérti egy hetedikes a weboldalad tartalmát?

Elgondolkoztál már azon, hogy milyen könnyű megérteni a weboldalad szövegét?
Megfelelnek-e leírtak a célközönség olvashatósági elvárásainak? Marketingesek és SEO-sok előszeretettel nyúlnak vissza az Egyesült Államok haditengerészetéhez, méghozzá 1975-ös évhez. De mi köze lehet az Amerikai Védelmi minisztériumnak - főleg 1975-ben amikor még internet sem volt - a SEO-hoz és a marketinghez?

olvashatósági teszt

1975-ben Rudolf Frech és J. Peter Koncaid az amerikai haditengerészet száméra kifejlesztett egy módszert, amivel elemezni, értékelni lehetett a kiképzési segédletek érthetőségét. A vietnámi háború idején rengeteg különböző oktatási színtű embert soroztak be, és kénytelenek voltak bevezetni valami módszert, ami meghatározta azt, hogy a segédletek milyen oktatási szinttől értelmezhetőek.
Ez a több mint 40 éves gyakorlatot a mai marketingben és SEO-ban is alkalmazni kell.

 

Flesch-Kincaid olvashatósági teszt

A teszt alapvetően két pontszámból áll a Flesch-Kincaid olvashatósági szint és a Flesch-Kincaid olvasási kor.

 

Flesch-Kincaid olvashatósági szint

A teszt lényegében nagyon egyszerű. A szöveget 100-pontos skálán értékeli. Minél magasabb a pontszám, annál könnyebben érthető az adott szöveg. Az alacsony pontszámok azt mutatják, hogy a szöveg nehezen érthető. Tehát ha weboldalad alacsony Flesch-Kincaid olvasási pontszámot kap, akkor valószínűleg egyszerűsítenie kell. A legtöbb üzleti szövegezésnél a 65-ös pontszám egy jó cél érték. A 60 és 80 közötti pontszámot általában a 12-15 éves korosztály már értelmezni tudja.

 

A képlete a következő:


FKRS= 206.835 – (1.015 x ASL) – (84.6 x ASW)

FKRS: Flesch-Kincaid olvashatósági pontszám
ASL= átlagos mondat hossza (a szavak száma osztva a mondatok számával)
ASW= átlagos szótagok száma egy szóval (a szótagok száma a szavak számával elosztva)

 

Flesch-Kincaid olvasási kor

Flesch-Kincaid olvasási kor pontszámai azt az amerikai iskolai végzettséget jelöli, amelyre szüksége lenne, hogy megértse az oldal tartalmát.

 

Képlete:


FKRA= (0.39 x ASL) + (11.8 x ASW) - 15.59


FKRS: Flesch-Kincaid olvasási kor
ASL: átlagos mondathosszúság szavakban kifejezve, vagyis azátlagos szószám a mondatban (a szavak száma osztva a mondatok számával)
ASW: átlagos szavankénti szótagszám (a szótagok száma osztva a szavak számával)

 

Mind a Flesch-Kincaid olvasás könnyűsége, mind pedig az olvasási kor szintje ugyanazt az alapvető mutatót használja: a szó hossza és a mondat hossza. De fordítva korrelálnak. Ha magas pontszámot kapsz az olvashatósági szint teszten, akkor alacsonyabb pontszámot kell kapnod az olvasási korban.

Európára nem találtam statisztikát (kicsit többet kellett volna kutatni), de Amerikában a felnőtt lakosság 7. és 9. évfolyamos szinten tud olvasni, és az olvasott szöveget értelmezni.
Flesch-Kincaid olvashatósági szinthez az alábbi táblázatban ábrázoljuk, a pontszámokhoz tartozó bonyolultsági szinteket.

 

Flesch-Kincaid olvashatósági pontszám Olvashatósági szint
0 - 29 Nagyon bonyolult
30 - 49 Bonyolult
50 - 59 Meglehetősen bonyolult
60 - 69 Átlagos
70 - 79 Elég könnyű
80 - 89 Könnyű
90 - 100 Nagyon könnyű

 

Természetesen senki ne álljon neki, összeszámolni mondatait, és szószámait, mert ezeknek az értékeknek a kiszámítására már megszülettek weboldalak, ahol könnyedén ellenőrizhetjük. A továbbiakban bemutatjuk a weboldalt is.

 

A web FX készített egy teszt eszközt, amit használhatunk erre a célra. Vagy a cikk alatt elhelyezett modullal is megteheted az ellenőrzést.

Az URL mezőbe írjuk be azt a linket amit elemezni szeretnénk, és kattints a CALCULATE READABILITY gombra.

 

Az alábbi adatokat érdemes figyelni:

Flesch Kincaid Reading Ease: olvashatósági pontszám
Flesch Kincaid Grade Level: olvasási kor
Gunning Fog Score: Szélesebb közönségnek szánt szövegek fog indexe nem haladhatja meg a 12-t. Ha célunk, hogy szövegünket kivétel nélkül majdnem mindenki megértse, akkor annak fog indexe nem lehet nagyobb 8-nál, ami egy nyolcadik osztályos tanuló olvasási és szövegértési szintjének felel meg. Ha a fog indexe 13.59, arra lehet következtetni, hogy a tartalom elsősorban első- és másodéves egyetemi hallgatóknak szól.

SMOG Index: A SMOG-teszttel azt kaphatjuk meg, hogy hány év tanulmány szükséges az adott szövegmegértéséhez.

 

Text Statistics (szöveg statisztikák)

No. of sentences: Mondatok száma
No. of words: Szavak száma
No. of complex words: Összetett szavak száma
Percent of complex words: A bonyolult szavak százalékos aránya
Average words per sentence: Átlagos szavak mondatonként
Average syllables per word: Átlagos szótag / szó

 

WEBFX Flesch Kincaid olvashatósági teszt
WEBFX Flesch Kincaid olvashatósági teszt

 

 Tipp


Mindig úgy szövegezzünk, és úgy állítsuk be a pontszámokat, hogy az pontosan a weboldal célközönségének szóljon.

 

Ha te egy orvosi szaklapot írsz, a célközönségednek nem fog számítani az olvashatóság, tehát ha a pontszámod 0-50 nem fog gondot okozni az olvashatósága.

Viszont, ha gyermekeknek szól a weboldalunk tartalma, akkor érdemes úgy fogalmazni, tagolni a szöveget, hogy a pontszámunk 80 felett legyen.
Tehát a célközönségednek megfelelően állítsad be a tartalmaidat.
Ha azt szeretnétek, hogy az olvasóitok megértsenek benneteket akkor érdemes 65-80 pont között tartani a szövegezést. A lényeg, hogy rövid, egy-két szótagos szavakat és sok tőmondatot használjunk. Ne írjunk hosszú bekezdéseket, tagoljuk fel 2-3 mondatonként.

A cikk végére érdemes azért megemlíteni, hogy ezek a tesztek az USA-ra értendőek. A magyar nyelvben alapban ezerszer több komplex szó van, mint az amerikaiak "komplex" szava. Így a tesztet, mint viszonyítási értékeket használjátok!

 

ELLENŐRID MOST WEBOLDALAD OLVASHATÓSÁGI SZINTJÉT


 

 

 

 

avatar

Jakab Zsolt

Marketing és SEO tanácsadó

Jakab Zsolt vagyok a HW Online Online Marketing Tanácsadó társalapítója. 2005 óta foglalkozom Online Marketinggel és keresőoptimalizálással. Az évek során több mint 300 KKV marketing tevékenységében vettem részt. Munkánk során egyre jobban körvonalazódott bennünk, hogy a vállalkozások számára nem elég egy ingyenesen letölthető weboldalrendszer, ezért 2009-ben saját fejlesztésű CMS rendszert készítettünk, és a mai napig folyamatosan fejlesztjük, hogy a kornak legmegfelelőbb technikai és keresőoptimalizálási fejlesztéseket kapja. Szenvedélyem és hobbim is a keresőoptimalizálás, ezért napi szinten foglalkozom és képzem magam a témában. Speciális szakterületeim a technikai SEO, SEO Audit, és a webergonómia. Nincs jobb visszajelzés mint a megelégedett ügyfél, ezért a szlogenünk is az, hogy Az Ön sikere a mi sikerünk is... Hozz te is egy jó döntést, és tartozz megelégedett ügyfeleink közé!