A keresőoptimalizálás (SEO) egyik legfontosabb eleme a horgonyszöveg, vagy angolul “anchor text”. Régen, a SEO iparág megszületésekor még az egyik legfontosabb faktor volt, amivel egy oldal a top találatok közé kerülhetett - mára azonban jóval kisebb lett a jelentősége.
De ez nem jelenti azt, hogy nem fontos. Nagyon is az! Pontosan mi a horgonyszöveg, miért fontos, és hogyan érdemes használni?
Mi a horgonyszöveg (anchor text)?
A horgonyszöveg egy szövegrész, amire egy hivatkozás, vagy más néven link van elhelyezve.
Ez a félmondat például egy horgonyszöveg, hiszen ha rákattintunk, átdob a főoldalunkra. (https://www.hwonline.hu/)
Könnyen felismerhető a jellegzetes kék színéről.
A horgonyszövegek nagyon hasznosak, hiszen átnavigálják az olvasókat egy másik, releváns oldalra.
Tehát az anchor text egyfajta kiegészítő információként funkcionál – de nem csak az emberek, hanem a keresőmotorok számára is!
A Google ugyanis erőteljesen támaszkodik a horgonyszövegekre, hogy megállapítsa, vajon egy adott oldal 1) miről szól, 2) milyen minőségű, 3) megpróbál-e visszaélni az algoritmus ismeretével.
A keresőmotorok egyrészről értelmezik a horgonyszövegben található szót/szavakat, emellett pedig a horgonyszöveg kontextusát is, így például a mondatot, amiben megtalálható, vagy akár az egész bekezdést is.
Ebből ki tudják szűrni, hogy egy link mesterséges, és csak azért jött létre, hogy a hivatkozott oldalt feljebb juttassa a keresési találatok között – vagy pedig tényleg hasznos kiegészítése a hivatkozó tartalomnak.
Hogyan fest egy természetes linkprofil?
Egy minőségi, organikus linkeket gyűjtő oldalnál a legtöbb horgonyszöveg az oldal, a márka vagy a cég nevét viseli – legtöbbször a domain nevet. A hivatkozások nagy része pedig a főoldalra mutat. Bár nincs erre hivatalos mutató, de gyakori hogy a hivatkozási szövegek 80%-a is márkázott.
Erre remek példa erre a The Next weboldala, amely több éve be van regisztrálva, folyamatosan szerez linkeket, ez pedig a horgonyszövegeiből is egyből látszik:
Azonnal látható, hogy a top 3 anchor text a márkanevet viseli, és ezek teszik ki az összes horgonyszöveg közel felét. Ez az arány egyébként a legtöbb hiteles oldalnál nagyon hasonló, vagy magasabb.
De a más aránnyal rendelkező oldalak sem feltétlenül jelentenek rosszat. Sok esetben egyszerűen csak – főleg a magyar piacon – még túl friss ahhoz az adott oldal, hogy kialakuljon ez a fajta márkatudat, ezért az első hónapokban még nem dominál a márkanév az anchor szövegekben.
Érdemes megfigyelni például a Tasteful-t, amely egy viszonylag friss, de közben mégis hiteles és minőségi weboldal. Viszont az oldal és a márka még túl friss ahhoz, hogy látható legyen a fentebb említett horgonyszöveg-arány. Mivel kevesen ismerik, kevesen hivatkozzák. És akik írnak róla, azok is inkább egy-egy tartalmat linkelnek, nem a főoldalt.
Ahogy telnek majd a hónapok, úgy lesz egyre ismertebb a márka is, ezáltal pedig a linkprofil és a horgonyszövegek is el fognak tolódni a márkanév irányába. Vagyis meg fog jelenni az alábbi hivatkozási szövegek:
- Tasteful
- tasteful.hu
- https://tasteful.hu
Egy új weboldal esetében mindenképp azzal érdemes kezdeni, hogy felépüljön egy természetes linkprofil, és megfelelő hitelessége (authority-ja) legyen az egész domainnek.
De mi a helyzet akkor, ha egy cikkel, vagy más aloldallal szeretnénk jó eredményeket elérni a keresési találatok között, és nem a főoldallal?
Hogyan érdemes használni az anchor text-et?
Amennyiben egy dedikált aloldalt vagy cikket szeretnénk a top találatok közé juttatni, akkor érdemes a hivatkozást úgy elhelyezni, hogy azt a kifejezést használjuk benne, amire jó helyezést szeretnénk elérni.
Ez azt jelenti, hogy ha például egy fogászati weboldal a fog implantátum árak kifejezésre szeretne kijönni, akkor pontosan azt a kifejezést kell használnia a hivatkozásokban – ahogy a példában is látható.
De csak óvatosan!
Ahogy korábban említettük, a Google figyeli a hasonló visszaéléseket, és ha azt látja, hogy túl nagy arányban szerepel a pontos kulcsszó az anchor szövegekben, akkor visszaélésnek fogja tekinteni, amiért büntethet. Ez esetben értéktelennek fogja tartani az adott linkeket, és egyáltalán nem fogja figyelembe venni az algoritmus, tehát előrébb sem fog kerülni a cikk vagy aloldal.
Éppen ezért érdemes nagyon alacsonyan tartani a pontos egyezésű anchor szövegek arányát más kulcsszavakhoz képest.
Egy nagyon jó trükk az, hogyha rákeresünk az adott oldalhoz tartozó kulcsszavakra Google Search Consoleban. Maradva a fenti példánál itt van a Dentpoint nevű fogászat egyik tartalma, ami “fogászati implantátum árak”-ról szól.
Viszont ha szűrőként beállítjuk az adott oldalt és megnézzük a hozzá tartozó kifejezéseket (queries), akkor máris találunk számos olyan kulcsszót, amit használni lehet hivatkozási szövegként. Itt van néhány példa:
- fog implantátum ár
- fog implantátum árak
- fogimplantátum ára
- implantátum árak
- teljes fogsor implantátum ára
Ha ezeket kombinációban használjuk, és nem minden esetben csak ugyanazt az egy kifejezés, akkor ezzel elkerülhetjük a horgonyszöveg “túlhasználatát”.
Egyéb Google Search Console trükkök
A Google Search Console-ban a “Linkek” fülön látható, hogy az adott tartalom honnan kapott linkeket. Ebből pedig könnyen megállapítható, hogy milyen horgonyszöveggel mutat az oldalra a hivatkozás.
Egy jó példa erre a Sikermánia egyik cikke, amely a “webshop ötletek” kifejezésre rankel a legjobban, de egy rövid GSC elemzés után látható, hogy:
1. Az Exact Match nevű oldaltól kapta a linkjét
2. Pontosan azzal a horgonyszöveggel, ami a fő kulcsszava.
Ebben az esetben érdemes megnézni, hogy milyen más kulcsszóra lehetne előrébb hozni az adott aloldalt.
A legkeresettebb termékek például relevánsnak és jó potenciállal rendelkező kifejezésnek tűnik, de a legkeresettebb webshopok is hasonlóan megfelelő. Visszatérve a fenti fogászati példára:
Ha itt újabb linkeket szeretnénk szerezni ehhez a tartalomhoz, akkor akár a “webshop ötletek”, a “legkeresettebb termékek”, “legkeresettebb webshopok” is jó irány lehet.
A lényeg az, hogy hogy sok link esetében nem érdemes mindig csak ugyanazt az egy horgonyszöveget használni. Hanem próbáljuk meg kreatívan kombinálni ezeket.
Összegzés
A horgonyszövegek ma már jóval kevésbé befolyásos SEO faktorok, mint 10-15 évvel ezelőtt – de ez nem jelenti azt, hogy nem fontosak.
Magukon a horgonyszövegeken kívül a kontextus is nagyon lényeges, ami körbeveszi a hivatkozásokat.
Mivel régen rengetegen éltek vissza az anchor textekkel, ezért a Google algoritmusa különösen odafigyel manapság, és ha fennáll a visszaélés gyanúja, akkor figyelmen kívül hagyja a linket.
A visszaélés egyik leggyakoribb jele az exact match, azaz a pontosan megegyező anchorok túl nagy aránya a többi horgonyszöveghez képest.
Egy természetes linkprofilt ezzel szemben onnan lehet a legkönnyebben felismerni, hogy az anchor szövegek nagy része maga a márkanév vagy a domain, és döntő többségük a főoldalra mutat.