A linképítés szinte köztudottan a keresőoptimalizálás egyik fontos pillére (a technikai és tartalmi SEO mellett). Számos technika létezik a linképítésre, amelyek közül a weboldal tulajdonosok kedvükre választhatnak üzleti céljaik, preferenciájuk, kockázatvállalási hajlandóságuk, valamint a rendelkezésre álló budget szerint.
Nézzük meg a különböző módszereket budget szerint növekvő sorrendben!
Linkfarm
Definíció: Mesterségesen létrehozott lista oldalak, amelyek egyetlen célja, hogy a Google számára látható linkhálózatot biztosítsanak.
Pozitívum:
- Nagyon olcsó (néhány ezer forint / link)
Negatívum:
- Elavult technika
- Veszélyes - büntetést vonhat magával
- Nem ajánlott módszer
PBN=Private blog network (azaz privát blog hálózat)
Definíció: Mesterségesen létrehozott “blog” oldalak, amelyek kizárólag linképítési céllal jöttek létre. Ezeken az oldalakon csak minimális a forgalom, valós látogatókhoz nem jutnak el a tartalmak.
Pozitívum:
- Olcsó (néhány ezer forint / link)
Negatívum:
- Elavult technika
- Veszélyes - büntetést vonhat magával
- A PBN linkek alacsony minőségét a Google is érzékeli
- Nem ajánlott módszer
Linkbeillesztés
Definíció: Meglévő, releváns és minőségi szerkesztőségi tartalmakba link elhelyezés.
Pozitívum:
- Közepes árfekvésű megoldás (10-80.000 forint / link)
- Közepes hatékonyságú megoldás
Negatívum:
- Kevés portál nyújt ilyen megoldást
- Limitált azon cikkek száma, ahova releváns linkként tudsz bekerülni.
Ajánlott módszer
Non-profit linképítés
Definíció: Non-profit szervezetek oldalán támogatóként tüntetik fel a cégedet és ezen keresztül kapsz linket.
Pozitívum:
- Közepes árfekvésű megoldás (átlagosan 30-60.000 forint / link)
- Közepes hatékonyságú megoldás
Negatívum:
- Nehezen elérhető
Ajánlott módszer
Megjegyzés: a non-profit linképítés során a kifizetett budget jelentős részét a civil szervezet kapja meg, így a marketing növekedés mellett jó célokat és kezdeményezéseket tudsz támogatni. Ez elég jó további érték (még ha morális skálán is). Magyarországon 30+ civil szervezet linkjét tudod megvásárolni a BP Digital non-profit linképítés programján keresztül.
Vendégblogolás
Definíció: Blogokon vagy sajtóban egyedi cikkek megjelentetése, amin keresztül linkelnek a weboldaladra.
Negatívum:
- Közepes-magas árfekvésű megoldás (beszerzési forrástól függően 30.000-1.500.000 forint / megjelenés). A skála tetejét akkor fizeted ki, amikor országos presztízsű oldalról vásárolsz direktben, kedvezmény nélkül. Ügynökségen keresztül vásárolva jelentősen kedvezőbb áron hozzá tudsz jutni ilyen megjelenésekhez.
Pozitívum:
- Közepes-magas branding értéke van.
- Magas hatékonyságú megoldás, piacvezető cégek is ezt alkalmazzák.
Ajánlott módszer
Online PR
Definíció: Hírre vagy kutatásra alapozva sajtóközleményt juttatsz el a sajtónak és ezen keresztül szerzel hivatkozásokat.
Negatívum:
- Magas budgetet igényel. (A beszálló budget több százezer forintnál indul és nincs garancia 1 megjelenésre sem.)
- Nem tervezhető a siker.
- Sajtóközlemény kiadásával duplikált tartalmakat jelenít meg a sajtó.
Pozitívum:
- Egy jól sikerült kampánynak magas branding értéke van.
Jól kidolgozott online marketing stratégia és egyéb linképítési technikák használata mellett ajánlott, különösen erősen versengő piacon.
A BP Digital 2020-ban készített több iparágat felölelő link elemzése alapján kimondhatjuk, hogy versengő piacokon egy sikeres SEO kampányhoz elengedhetetlen a linképítés. Ugyanakkor tény, hogy ez egy relatív költséges eleme a keresőoptimalizálásnak és nem minden projekt esetén számíthatunk megtérülésre. A “nem ajánlott” megoldásokat tényleg javasoljuk elkerülni. Mindemellett akár 100.000 forintos nagyságrendben érdemes tesztelni ezt a marketing eszközt is az ajánlott megoldások közül.