Online marketing szótár

A hivatalos üzleti nyelv az angol.
Ennek köszönhetően rengeteg olyan szóhasználat jött be hozzánk, amelyet nem fordítottak le, mert egyszerűen nincs rá megfelelő kifejezésünk.
Ez a trend az összes üzleti rés piacon megfigyelhető - így az online marketingben is.

 

Ezért készítettünk egy online marketing szótárt, ami segít:
Megmutatni, melyek a legismertebb kifejezések
Lefordítani, hogy melyik online marketing kifejezés mit is jelent
Megérteni, hogy mi minek a része, hogyan kapcsolódnak egymáshoz

Az online marketing szótár ABC sorrendet követ.

 

Analitika

Az üzleti és marketing adatok értelmezése és mintázatok felkutatása. Célja, hogy a múlt történéseit gyűjtse, értelmezze, majd ezek alapján edukált döntést tudjunk hozni a jövőben.

Anchor

Az anchor egy kattintható szövegrészlet, amely HTML hivatkozássá van alakítva. Egyrészről segít megérteni a látogatóknak, mi fog történni, ha rákattintanak. Másrészről üzenetet közvetít a keresőmotorok felé is.

A/B teszt

Tesztelési módszer, amely során csupán egyetlen változtatást eszközölünk, minden más változatlan marad – majd a két verziót párhuzamosan futtatjuk és mérjük. Így könnyen kideríthető, hogy a változtatás (B verzió) jobban működik-e, mint a változatlan kontroll (A verzió).

B2B/B2C

Az üzleti modell értékesítési stratégiájára utaló kifejezések. A B2B a Business-to-Business rövidítése, miszerint a vállalkozás más vállalkozásoknak értékesít, tehát a célközönsége szervezetek, vállalkozások. Ezzel szemben a B2C a Business-to-Consumert jelenti, és arra utal, hogy a vállalkozás magánszemélyeknek, fogyasztóknak értékesít.

Bounce rate

Egy százalékos arányszám, amely azokat a látogatókat foglalja magában, akik az első megnyitott tartalom megnézése után elhagyták a weboldalt ahelyett, hogy tovább böngészték volna a weboldal más tartalmait és aloldalait.

Black hat

A black hat olyan tiltott módszereket jelent, amelyek megsértik az internet vagy egyes weboldalak jogi vagy etikai szabályait, például tiltott módszerekkel manipulálják a Google keresési találatait, amelyek ütköznek a Google irányelveivel.

Content

Mindenfajta információ és tapasztalat, amelyet az egyik ember vagy cég megoszt a másikkal. Napjaink egyik legfontosabb online marketing kifejezése, hiszen az eladási tölcséreknek a tartalom a legelső lépése, ahol a potenciális vásárló érintkezik a vállalkozásokkal.

Copy

A copy tulajdonképpen az írott szöveget jelenti a marketingben. Olyan írott tartalom, amelynek első és legfontosabb célja, hogy valamilyen terméket vagy szolgáltatást értékesítsen az olvasóknak.

CTA

A Call-To-Action rövidítése, amelynek az a célja, hogy azonnali választ és cselekvést váltson ki a személytől, aki meglátja. CTA-ként leginkább a gombokat szokás használni az online marketingben, amelyet megnyomva a személy eggyel tovább lép a vásárlói úton.

Például:

 

További hírek a keresőoptimalizálás világából

Dofollow

Azokat a linkeket nevezzük Dofollow-nak, amelyek jeleznek a keresőmotoroknak, hogy 1) vegyék számításba (tehát kövessék) és  2) “szavazat”-ként értékeljék, miszerint ahova a link mutat, az minőségi tartalom.

Ecommerce

Magyarul e-kereskedelemnek nevezik, és (a fizikai vásárlással ellentétben) az internetes, webshopokban történő tranzakciókat jelenti.

Facebook pixel

A weboldalon elhelyezett követőkód, amely segít adatokat gyűjteni, és azok alapján kideríteni, hogy a Facebook-ról érkező organikus vagy fizetett forgalom mit csinál az oldalon, hogyan konvertál – és megjelöli a forgalmat, hogy később ismét elérhetőek legyenek Facebook-on keresztül.

Google Ads

Korábban Google Adwords jelenleg Google Ads néven szerepel. Ez a Google saját hirdetési rendszere, amelyen keresztül reklámokat helyezhetsz el a keresési találatok között a Google-ban. Licit-alapú, tehát minden egyes kulcsszóra attól függ a helyezésed, mennyit fizetsz.

Headline

A cikkek, oldalak címét jelenti, amely röviden és tömören mutatja meg, miről is fog szólni a teljes tartalom.

Impression

Azokat a “találatokat” jelzi, amikor a hirdetésed vagy oldalad megjelent a felhasználó előtt. Mindenfajta érintés impressionnek számít, amelyet a célszemély látott - az is, amelyre nem kattintott rá.

Közösségi média

Napjaink fő közösségi oldalainak gyűjtőneve, amelyeknek célja, hogy interakcióba kerüljünk más személyekkel, ismerősökkel, barátokkal és családdal. Ide tartozik például a Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, Reddit, Snapchat, Pinterest - és még sok egyéb.

Landing page

A weboldal egyik aloldala, amelyre a látogató megérkezik egy reklám, Google keresés vagy marketing promóció után. Célja, hogy a látogatót tovább terelje a vásárlói úton, majd végül eladja neki a kínált terméket/szolgáltatást. A Landig Page másik formálya a One-page.

One-page

A One-page oldal, ahogy a neve is mutatja egyetlen egy oldalból álló hosszú honlap. A menürendszere voltaképpen gyors navigáció az egy oldalon elhelyezett blokkokra lehet vele ugrani. Minden egyes blokk más információért felelős. Megjelenése mobilbarát és trendi. Elsősorban portfolió, sales vagy prezentációs, céllal hozzák létre

Meta leírás

A meta leírás egy körülbelül 155 karaktert tartalmazó szöveg, amely egy specifikus aloldal tartalmát összegzi. A keresőmotorok megjelenítik a meta leírást a cím alatt a keresési találatokban, ezért a SEO egyik fontos eleme.

A Google-ban így néz ki (a cím alatt látható):

HWONLINE Google kereső elölnézet


Native ads

Olyan reklámokat jelent, amelyek kinézete és funkciója egyezik azon oldallal, amelyen megjelennek. Mivel gyakorlatilag ugyanúgy funkcionál, mint a weboldal többi oldala és tartalma, ezért a látogatók nem ismerik fel, hogy reklámot fogyasztanak.

Online marketing

A marketing internetre szakosodott ága, amely főleg a digitális termékeken jelenik meg, és azokon fejti ki hatását, akik ilyen termékeket használnak (pl.: okostelefon, számítógép – vagy bármi, amin van internet).

PPC

A Pay-Per-Click az online marketing egyik szakterülete, amely során a hirdetők nem a reklám megjelenítéséért fizetnek (mint a hagyományos marketingben), hanem az átkattintások után.

Projektmenedzsment

Csapatok koordinált együttműködését jelenti, amelynek során gondos tervezéssel és hatékony kivitelezéssel elérnek egy kitűzött célt egy adott időkereten belül. A projektmenedzsment nem csupán a tervezést és kivitelezést jelenti, hanem leginkább a kettő közötti folyamatos folyamat-optimalizálást is.

ROI

A Return-On-Investment rövidítése, amely magyarul megtérülést jelent. Ez egy arányszám, ami megmutatja, hogy a nettó nyereség mekkora részt tesz ki arányosítva a befektetés költségéhez képest. Tehát a ROI = Nettó profit / Befektetés teljes költsége. Minél nagyobb a szám a kapott szám, annál nagyobb a megtérülés.

ROAS

A ROAS-t, vagyis a hirdetési megtérülését úgy számolhatod ki, hogy a kampányodból származó bevételt elosztod a hirdetésed költségével. Ez szám megmutatja, hogy a hirdetési kampányra költött 1 forint hány forint bevételt generált.

 

SEO

A Search Engine Optimization (magyarul keresőoptimalizálás) rövidítése, amely egy weboldal organikus forgalmának növelését jelenti a keresőmotorokban történő megjelenésekkel. A SEO célja az, hogy minél előrébb kerüljünk bizonyos keresési kulcsszavakra a Google-ban – és ezzel minél nagyobb organikus látogatóforgalmat tereljünk az oldalunkra.

Tartalom marketing

Az online marketing egyik ága, amely során kreatív, érdekes, hasznos információkat közlünk és juttatunk el a célközönséghez annak érdekében, hogy magunkhoz vonzzuk őket, majd végül monetizálhassuk a megszerzett látogató forgalmat.

USP

Unique Selling Proposition, vagyis magyarul egyedi értékajánlat. A vállalkozás, termék vagy szolgáltatás azon jellemzőit és előnyeit jelenti, amelyek megkülönböztetik a konkurenciától, így kiemelkedik a tömegből a potenciális vásárlók szemében.

Viral marketing

Olyan marketing stratégia, amelynek során a termék szájról-szájra terjed az emberek között, hasonlóan, mint a vírusok. A viral marketing magyarul virális marketinget vagy vírus marketinget jelent.